Einträge mit Themengebiet "Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS"
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Abulehia, Anas und Dariani, Reza und Schindler, Julian (2024) Optimal Velocity Model Based CACC Controller for Urban Scenarios. VEHITS 2024 : 10th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems, 2024-05-02 - 2024-05-04, Angers, France. Volltext nicht frei. |
Alldinger, Luca und Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) How should a minimal risk maneuver of a highly automated shuttle be communicated to its users via its internal human-machine interface? Applying the media richness theory to user-centered interface design. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen, 2024-03-17 - 2024-03-20, Regensburg, Deutschland. ISBN 978-3-95853-914-3. Volltext nicht frei. |
Andert, Franz und Böttcher, Oliver und Schäfer, Jörg Peter und Schmälzle, Philipp (2024) On SLAM as a Service for Self-Driving Cars. Positioning and Navigation for Intelligent Transport Systems, POSNAV 2024, 2024-10-01 - 2024-10-02, Weimar, Deutschland. Volltext nicht frei. |
Andert, Franz und Niemeijer, Joshua und Schäfer, Jörg Peter und Srinivas, Gurucharan (2022) KI als Schlüsseltechnologie für Mustererkennung und Situationsbewusstsein - Wie erhält das Fahrzeug das erforderliche Wissen? Tagung Automatisiertes Fahren, 2022-03-29 - 2022-03-30, Erding, Deutschland. |
Aramrattana, Maytheewat und Schrank, Andreas Gottfried und Andersson, Jonas und Zhao, Lin und Hermann, David und Mharolkar, Sanat und Vanzura, Marek und Habibovic, Azra und Oehl, Michael (2024) A Roadmap Towards Remote Assistance: Outcomes from Multidisciplinary Workshop at the 2023 Intelligent Vehicles Symposium. In: Communications in Computer and Information Science. HCI International 2024, 2024-06-29 - 2024-07-04, Washington, DC, USA. doi: 10.1007/978-3-031-61963-2_16. ISSN 1865-0929. Volltext nicht online. |
Bargmann, Maik (2021) WI Proposal “Virtually Lane Closure”. Car2Car -CC Week, 2021-12-06 - 2021-12-12, Virutell. Volltext nicht online. |
Bargmann, Maik und Ammann, Nikolaus Alexander und Zhukov, Dmytro und Wille, Christian und Dariani, Reza (2021) Air2X Demonstration ITS World Congress 2021. ITS World Congress 2021, 2021-10-11 - 2021-10-15, Hamburg, Deutschland. Volltext nicht online. |
Bauer, Pauline (2024) Untersuchung der Auswirkungen von Reichhaltigkeit eines HMI auf die Passagiere eines automatisierten ShuttleBusses, während des Einsatzes von Teleoperation. Bachelorarbeit, Hochschule Magdeburg-Stendal. Volltext nicht frei. |
Becker, Till und Oehl, Michael und Sutter, Christine (2022) Age and emotional state in risky driving. 7th International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022-08-23 - 2022-08-25, Gothenburg, Sweden. Volltext nicht online. |
Brandenburg, Stefan und Oehl, Michael (2021) Driving anger in Germany: Validation of the driving anger scale for German drivers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour (81), Seiten 317-328. Elsevier. doi: 10.1016/j.trf.2021.06.006. ISSN 1369-8478. Volltext nicht online. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) Improving Transparency of a Highly Automated Shuttle’s Minimal Risk Manoeuvre for Users by Internal Human-Machine Interfaces. In: Proceedings of the 8th Humanist Conference, Seiten 62-64. 8th Humanist Conference, 2023-09-21 - 2023-09-22, Berlin. Volltext nicht frei. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) What´s happening right now? Passenger Understanding of Highly Automated Shuttle’s Minimal Risk Maneuvers by Internal Human-Machine Interfaces. TRR 318 Constructing Explainability, 2023-11-06 - 2023-11-07, Paderborn, Deutschland. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) Transparent On-board Interfaces in L4 Shuttles for Shuttle to User Communication in Minimal Risk Maneuvers. 13. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie 2023, 2023-09-12 - 2023-09-15, Kassel, Deutschland. Volltext nicht online. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) Transparent Passenger Communication during Minimal Risk Maneuvers in Highly Automated Vehicles (L4). DGPs Summer School Human Factors, 2023-09-25 - 2023-09-27, Chemnitz, Deutschland. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) Minimal risk maneuver communication in highly automated shuttles via internal human-machine interfaces using media richness for user-centered interface design. Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter 2024 Annual Conference, 2024-04-09 - 2024-04-11, Lübeck, Deutschland. ISSN 2333-4959. (im Druck) Volltext nicht frei. |
Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) Transparent internal human-machine interfaces in highly automated shuttles to support the communication of minimal risk maneuvers to the passengers. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. Elsevier. doi: 10.1016/j.trf.2024.09.006. ISSN 1369-8478. |
Burgdorf, Felix (2022) eHMI for Automated Vehicles - Benefits of Augmented Reality for Pedestrian-Vehicle Interaction. Masterarbeit, Technische Universität Dresden. Volltext nicht frei. |
Böker, Clarissa und Leich, Andreas und Andert, Franz und Steuernagel, Simon (2021) Investigations on Collective Perception for Left Turning Manoeuvres. In: Book of Abstracts, Seiten 1410-1419. ITS World Congress. ITS World Congress 2021, 2021-10-11 - 2021-10-15, Hamburg, Deutschland. Volltext nicht online. |
Carsten, Oliver und Brouwer, Rino und Johannsson, Emma und Kircher, Katja und Martens, Marieke und Oehl, Michael (2022) Designing and Testing HMI for AVs. 7th International Congress of Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022-08-23 - 2022-08-25, Gothenburg, Sweden. Volltext nicht online. |
Correa, Alejandro und Andert, Franz und Blokpoel, Robbin und Wojke, Nicolai und Thandavarayan, Gokulnath und Coll Perales, Baldomero und Sepulcre, Miguel und Gozalvez, Javier und Wijbenga, Anton und Schindler, Julian und Maerivoet, Sven und Zhang, Xiaoyun und Leich, Andreas und Böker, Clarissa (2020) TransAID Deliverable 5.2: V2X-based cooperative sensing and driving in Transition Areas (second iteration). Projektbericht. |
De Ponte Müller, Fabian und Munoz Diaz-Ropero, Estefania und Sand, Stephan und Böker, Clarissa und Merk, Lukas (2022) Towards Vision Zero - V2X Communication for Active Vulnerable Road User Protection. Internationales Verkehrswesen (74), Seiten 69-73. Deutscher Verkehrs Verlag Media Group, Hamburg. ISSN 0020-9511. |
Drewitz, Uwe und Ihme, Klas und Oehl, Michael und Hartwich, Franziska und Hollander, Cornelia und Voßwinkel, Rick und Cornelsen, Sonja und Thurlings-Tor, Marieke und Niermann, Dario und Brück, Yvonne und Trende, Alexander (2021) Abschlussbericht des Projekts AutoAkzept - Automation ohne Unsicherheit zur Erhöhung der Akzeptanz automatisierten und vernetzten Fahrens (gefördert durch das BMVI). Projektbericht. Volltext nicht online. |
Drewitz, Uwe und Ihme, Klas und Oehl, Michael und Hartwich, Franziska und Hollander, Cornelia und Voßwinkel, Rick und Ritschel, Robert und Maerker, Juliane und Ludwig, Helge und Faessler, Victor und Trende, Alexander und Johannmeyer, Daniela und Brück, Yvonne und Niedling, Matthias (2022) Meeting User Needs in Vehicle Automation. In: 13th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, AHFE 2022, 60, Seiten 40-49. AHFE International. 13th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, AHFE 2022, 2022-07-24 - 2022-07-28, New York. doi: 10.54941/ahfe1002432. ISBN 978 1 958651 36 0. |
Drewitz, Uwe und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael und Jipp, Meike und Ihme, Klas (2021) Subjektive Sicherheit zur Steigerung der Akzeptanz des automatisierten und vernetzten Fahrens. Forschung Im Ingenieurwesen-Engineering Research. Springer. doi: 10.1007/s10010-021-00500-y. ISSN 0015-7899. Volltext nicht frei. |
Eggers, Kim Jannik und Halbach, Maik und Mück, Jürgen (2024) Traffic Light Assistant App for cooperative multimodal signal control. In: mobil.TUM 2024 - The Future of Mobility and Urban Space. mobil.TUM 2024 – The Future of Mobility and Urban Space, 2024-04-10 - 2024-04-12, München, Germany. |
Eggers, Kim Jannik und Halbach, Maik und Oertel, Robert (2021) Verfahren und Vorrichtung zur Steuerung mindestens einer Lichtsignalanlage. [sonstige Veröffentlichung] (eingereichter Beitrag) Volltext nicht online. |
Eggers, Kim Jannik und Oertel, Robert und Hesse, Martin (2023) Local Traffic Safety Analyzer (LTSA) - Improved road safety and optimized signal control for future urban intersections. In: Proceedings of the 4th Symposium on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems 2022, 9, Seiten 187-196. TUDpress. 4th Symposium on Management of Future Motorway and Urban Traffic Systems 2022 (MFTS2022), 2022-11-30 - 2022-12-02, Dresden, Germany. doi: 10.25368/2023.113. ISBN 978-3-95908-296-9. |
Eggers, Kim Jannik und Trumpold, Jan und Wesemeyer, Daniel und Oertel, Robert und Schmidt, Willi (2021) Validierung der VITAL-Steuerverfahren für Lichtsignalanlagen im innerstädtischen Raum: Anwendung auf der Teststrecke für automatisiertes und vernetztes Fahren in Hamburg. VIMOS-Kolloquium 2021: Vernetzter Verkehr verbindet, 2021-01-12 - 2021-03-16, Online-Veranstaltung. |
Ernst, Benjamin (2024) Augmentierung von Videobildern bei Remote Operation im Kontext des automatisierten Fahrens. Bachelorarbeit, Hochschule Magdeburg-Stendal. Volltext nicht frei. |
Fauth, Tim (2024) Auswirkung von externen MenschMaschinen-Schnittstellen auf die Aufmerksamkeitsverteilung beim Überqueren der Straße – Vergleich von LEDLichtband und AR-Teppich in einer komplexen Verkehrssimulation mit multiplen automatisierten Fahrzeugen. Studienarbeit, Fachhochschule des Mittelstands (FHM). Volltext nicht frei. |
Feldhus, Fiona (2024) Optimizing the remote operation of autonomous driving: The Role of Onboard and Environmental Camera Perspectives. Masterarbeit, Technische Universität Berlin. Volltext nicht frei. |
Ferstl, Benjamin Julian (2024) Externale Mensch-Maschine-Schnittstelle für automatisierte Fahrzeuge – Evaluierung der Effekte wiederholter Exposition visueller eHMIs auf unterschiedliche Altersgruppen. Masterarbeit, Technische Universität Berlin. Volltext nicht frei. |
Fischer, Martin und Wilbrink, Marc (2021) Inauguration of the new VRU-simulator. Inauguration of DLRs new VRU-simulator, 2021-11-04, Braunschweig. Volltext nicht online. |
Gasser, Tom Michael und Frey, Alexander und Hesse, Tobias und Jipp, Meike und Kolarova, Viktoriya und Oehl, Michael und Schrank, Andreas Gottfried (2024) Abschlussbericht der Arbeitsgruppe "Forschungsbedarf Teleoperation". sonstiger Bericht. Volltext nicht online. |
Gehreke, Laura (2021) Influence of age on the communication design of automated vehicles with pedestrians - a comparison between persons in middle and older adulthood. Masterarbeit, Universität Magdeburg. Volltext nicht frei. |
Grunewald, Erik und Rudolph, Florian und Tremer, Daria (2022) Approach method for flexible reallocation of reserved seats on long-distance trains. Transport Problems, 17 (1), Seiten 87-100. The Silesian University of Technology, Faculty of Transport. doi: 10.20858/tp.2022.17.1.08. ISSN 1896-0596. |
Grunewald, Erik und Rudolph, Florian und Tremer, Daria (2023) Schneller zum Wunschplatz - Dynamische Sitzplatzreservierung im Personenfernverkehr. ETR - Eisenbahntechnische Rundschau, 2023 (6), Seiten 18-22. DVV Media Group. ISSN 0013-2845. |
Hainich, Rebecca und Drewitz, Uwe und Ihme, Klas und Lauermann, Jan und Niedling, Mathias und Oehl, Michael (2021) Evaluation of a Human-Machine Interface for Motion Sickness Mitigation Utilizing Anticipatory Ambient Light Cues in a Realistic Automated Driving Setting. Information, 12 (4). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/info12040176. ISSN 2078-2489. |
Hainich, Rebecca und Drewitz, Uwe und Ihme, Klas und Lauermann, Jan und Rieck, Jonas und Niedling, Mathias und Oehl, Michael (2021) Know the next turn! - The effect of an internal human-machine interface on motion sickness mitigation by using anticipatory ambient light cues in a realistic automated driving setting. 63rd Conference of Experimental Psychologists – TeaP 2021, 2021-03-14 - 2021-03-16, Ulm / Virtuell. Volltext nicht online. |
Halbach, Maik und Eggers, Kim Jannik (2021) Cooperative traffic light control - considering cyclists with the aid of V2I. In: SUMO User Conference 2021. SUMO User Conference 2021, 2021-09-13 - 2021-09-15, Berlin, Germany (online). |
Halbach, Maik und Erdmann, Jakob (2022) High fidelity modelling of traffic light control with XML logic representation. SUMO User Conference 2022, 2022-05-09 - 2022-05-11, online. doi: 10.52825/scp.v3i.114. |
Halbach, Maik und Markowski, Robert (2023) Multicriteria traffic light control focused on optimization goals efficiency, emissions and cyclist safety - a SUMO simulation study. SUMO User Conference 2023, 2023-05-02 - 2023-05-04, Berlin, Deutschland. |
Halbach, Maik und Markowski, Robert und Junghans, Marek (2024) Multi-Criteria Traffic Control with Scalable Optimisation Goals Involving Cyclists - a SUMO Study. In: 2024 Smart Cities Symposium Prague, SCSP 2024. Smart Cities Symposium Prague, 2024-05-23 - 2024-05-24, Prague, Czech Republic. doi: 10.1109/SCSP61506.2024.10552690. ISBN 979-835036095-0. Volltext nicht online. |
Halbach, Maik und Trumpold, Jan (2024) Real-time queue estimator for signalised intersections - based on detector data. SUMO User Conference 2024, 2024-05-13 - 2024-05-15, Berlin, Germany. |
Halbach, Maik und Wesemeyer, Daniel und Merk, Lukas und Lauermann, Jan und Heß, Daniel und Kaul, Robert (2022) Prioritization of an automated shuttle for V2X public transport at a signalized intersection - a real-life demonstration. Cooperative Management of Multimodal Traffic, 2022-11-30 - 2022-12-02, Dresden, Germany. |
Hesse, Tobias (2023) Infrastrukturunterstützte Automation für einen leistungsfähigen ÖPNV. Mobility Days, 2023-06-02, Braunschweig. |
Hesse, Tobias und Oehl, Michael und Drewitz, Uwe und Jipp, Meike (2021) Ganzheitliche, kontextsensitive Mensch-Maschine-Interaktion für automatisierte Fahrzeuge. ATZ Automobiltechnische Zeitschrift, 123, Seiten 48-51. Springer. doi: 10.1007/s35148-020-0626-6. ISSN 0001-2785. Volltext nicht online. |
Heß, Silvio (2022) Der Einfluss dynamischer und externaler HMIs bei Haltemanövern hochautomatisierter Shuttles auf das Nutzungserlebnis nachfolgender Autofahrender. Masterarbeit, TU Chemnitz. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Hess, Silvio und Lau, Merle und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) Promoting trust in HAVs of following manual drivers through implicit and explicit communication during minimal risk maneuvers. Frontiers in Computer Science. Frontiers Media S.A.. doi: 10.3389/fcomp.2023.1154476. ISSN 2624-9898. |
Hub, Fabian und Heß, Silvio und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2022) Is This My Ride? AV Braking Behavior from the Perspective of Waiting Ride Hailing Customers. In: 24th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2022. International Conference on Human-Computer Interaction 2022, 2022-06-26 - 2022-07-01, Virtual Conference. doi: 10.1007/978-3-031-19682-9_48. ISBN 978-3-031-19682-9. ISSN 0302-9743. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Meyer-Arlt, Till und Avsar, Hüseyin und Oehl, Michael (2021) Evaluation of an AR-interface for efficient and safe navigation to DRT pick-up locations. International Co-operation on Theories and Concepts in Traffic safety, 2021-10-28 - 2021-10-29, Berlin. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Meyer-Arlt, Till und Avsar, Hüseyin und Oehl, Michael (2022) Using an AR-interface for efficient navigation to DRT pick-up locations: a naturalistic field study. In: 64th TeaP - Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen. TeaP 2022, 2022-03-20 - 2022-03-23, Köln. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Oehl, Michael (2021) How to find my ride? Results of an HCI Expert Workshop for AR-aided Navigation. In: 23rd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2021. HCI International 2021, 2021-07-24 - 2021-07-29, virtuell. doi: 10.1007/978-3-030-90176-9_69. ISBN 978-303090175-2. ISSN 1865-0929. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Oehl, Michael (2022) Design and Field Test of a Mobile Augmented Reality Human-Machine Interface for Virtual Stops in Shared Automated Mobility On-demand. Electronics. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/electronics11172687. ISSN 2079-9292. |
Hub, Fabian und Oehl, Michael (2023) User-Centered Design of a Mobile Augmented Reality HMI for Virtual Stops. Arbeitskolloquium Human Factors, Uni Ulm, 2023-12-19, Ulm, Deutschland. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Oehl, Michael und Hesse, Tobias und Seifert, Katharina (2023) Supporting User Experience of Shared Automated Mobility On-Demand through Novel Virtual Infrastructure: Making the Case for Virtual Stops. International Journal of Human-Computer Studies. Elsevier. doi: 10.1016/j.ijhcs.2023.103043. ISSN 1071-5819. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Oehl, Michael und Ortgiese, Michael (2023) User-Centered Design of a Mobile Augmented Reality HMI for Virtual Stops. In: MobileHCI '23 Companion: Proceedings of the 25th International Conference on Mobile Human-Computer Interaction (SCOPUS). Mobile HCI 2023, 2023-09-26 - 2023-09-29, Athen, Griechenland. doi: 10.1145/3565066.3609735. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Plochg, Thilo und Wilbrink, Marc und Rudolph, Florian und Oehl, Michael (2023) Should we constrain AR Navigation? Investigating Mobile Augmented Reality HMIs for Virtual Stops. In: Proceedings of the 8th Humanist Conference (SCOPUS). 8th Humanist Conference, 2023-09-21 - 2023-09-22, Berlin, Germany. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Wendorff, Nils und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2022) Virtuelle Haltestelle: Ein mobiles Augmented-Reality-HMI. Abschlussevent Projekt ViVre, 2022-05-18, Braunschweig. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2022) Haltemanöver automatisierter Shuttle: Wie sollte sich ein AVF einer virtuellen Haltestelle annähern? Abschlussveranstaltung Projekt ViVre, 2022-05-18, Braunschweig. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) AR-based Navigation to Virtual Stops in Demand Responsive Transportation: Where Do Users Need Information? Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter 2024, 2024-04-17 - 2024-04-19, Lübeck, Deutschland. Volltext nicht frei. |
Hub, Fabian und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) May AR-Navigation pose a Safety Issue? Exploring the Usage Behaviour of an Augmented Reality Human-Machine Interface for Virtual Stops. ICTCT 2024, 2024-10-17 - 2024-10-18, Den Haag. Volltext nicht frei. |
Ihme, Klas und Bosch, Esther Johanna und Oehl, Michael (2021) Abschlussbericht des Projekts F-RELACS – Echtzeit-Frustrationserkennung für ein adaptives System im Auto (gefördert vom BMBF). Projektbericht. Volltext nicht online. |
Jahan, Kanwal und Niemeijer, Joshua und Kornfeld, Nils und Roth, Michael (2021) Deep Neural Networks for Railway Switch Detection and Classification Using Onboard Camera. In: 2021 IEEE Symposium Series on Computational Intelligence, SSCI 2021. IEEE. IEEE Symposium Series on Computational Intelligence, 2021-12-04 - 2021-12-07, USA. doi: 10.1109/SSCI50451.2021.9659983. ISBN 978-1-7281-9048-8. (im Druck) |
Jung, Martin und Claßen, Axel B. und Rudolph, Florian (2023) Post-Pandemic Impact Analysis for airport processes from security to boarding – How to respond the next pandemic. In: Human Interaction and Emerging Technologies (IHIET 2023): Artificial Intelligence and Future Applications, Seiten 34-43. IHIET Open Access. Human Interaction & Emerging Technologies (IHIET 2023): Artificial Intelligence & Future Applications, 2023-08-22 - 2023-08-24, Nizza, Frankreich. doi: 10.54941/ahfe1004007. ISBN 978-1-958651-87-2. ISSN 2367-3370. |
Kaul, Robert und Jipp, Meike (2023) Influence of cognitive processes on driver decision-making in dilemma zone. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 19, Seiten 1-9. Elsevier. doi: 10.1016/j.trip.2023.100805. ISSN 2590-1982. |
Kaul, Robert und Jipp, Meike (2024) Time and Distance Perception in Highly Dynamic Environments. Timing & Time Perception, Seiten 1-20. doi: 10.1163/22134468-bja10109. ISSN 2213-445X. Volltext nicht online. |
Kettwich, Carmen (2022) Movement TP 4000 Konzeption Remote Operation Arbeitsplatz. Abschlussveranstaltung Projekt Movement, 2022-05-19, Braunschweig. (nicht veröffentlicht) Volltext nicht online. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried (2021) Teleoperation of Highly Automated Vehicles in Public Transport: State of the Art and Requirements for Future Remote-Operation Workstations. 27th ITS World Congress, 2021-10-11 - 2021-10-15, Hamburg, Germany. Volltext nicht frei. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Avsar, Hüseyin und Oehl, Michael (2021) What if the Automation Fails? – A Classification of Scenarios in Teleoperated Driving. In: 13th ACM International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2021, Seiten 92-96. Association for Computing Machinery, New York, NY, United States. AutomotiveUI '21: 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2021-09-09 - 2021-09-14, Leeds, UK. doi: 10.1145/3473682.3480271. ISBN 978-145038641-8. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Avsar, Hüseyin und Oehl, Michael (2022) A Helping Human Hand: Relevant Scenarios for the Remote Operation of Highly Automated Vehicles in Public Transport. Applied Sciences, 12 (9), Seite 4350. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app12094350. ISSN 2076-3417. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Heß, Silvio und Oehl, Michael (2022) On-board operators' workplaces in real-world laboratories. 7th International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022-08-23 - 2022-08-25, Gothenburg, Sweden. Volltext nicht online. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Oehl, Michael (2021) Teleoperation of Highly Automated Vehicles in Public Transport: User-Centered Design of a Human-Machine Interface for Remote-Operation and Its Expert Usability Evaluation. Multimodal Technologies and Interaction. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/mti5050026. ISSN 2414-4088. |
Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Oehl, Michael (2022) Roles in the remote operation of highly automated vehicles. 7th International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP), 2022-08-23 - 2022-08-25, Gothenburg, Sweden. Volltext nicht online. |
Khan, Mohammad (2023) Assessing the Feasibility of Wireless Networks for Managed Automated Driving (MAD): A Spotlight on Communication Technology. Masterarbeit, Technische Hochschule Deggendorf. |
Khan, Saifullah und Wille, Christian (2020) ETSI TR 103 694 - Informative report for the Diagnosis, Logging and Status Service (Stable Draft). ETSI. [sonstige Veröffentlichung] Volltext nicht online. |
Khan, Saifullah und Wille, Christian (2021) ETSI TS 103 693 - Diagnosis, Logging and Status Service (Stable Draft). ETSI. [sonstige Veröffentlichung] Volltext nicht online. |
Khan, Saifullah und Wille, Christian (2021) ETSI TR 103 694 - Informative report for the Diagnosis, Logging and Status Service [Published]. ETSI. [sonstige Veröffentlichung] |
Koerner, Andrew Benjamin und Hendriks, Björn und Kürschner, Michael (2021) Selective software updates with in situ monitoring of non-homogeneous automotive electronic control units. In: SELECTIVE SOFTWARE UPDATES WITH IN SITU MONITORINGOF NON-HOMOGENEOUS AUTOMOTIVE ELECTRONICCONTROL UNITS. ACIMobility. ACIMobility Summit 2021, 2021-09-21 - 2021-09-22, Braunschweig. Volltext nicht frei. |
Koskinen, Hanna und Schrank, Andreas Gottfried und Lehtonen, Esko und Oehl, Michael (2024) Analyzing the Remote Operation Task to Support Highly Automated Vehicles – Suggesting the Core Task Analysis to Ensure the Human-Centered Design of the Remote Operation Station. In: 6th International Conference on Mobility, Transport, and Automotive Systems, MobiTAS 2024, held as part of the 26th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2024, 14732. 26th International Conference on Human-Machine Interaction, 2024-06-29 - 2024-07-04, Washington, DC, USA. doi: 10.1007/978-3-031-60477-5_11. ISBN 978-303160476-8. ISSN 0302-9743. Volltext nicht online. |
Krüger, Sandra (2021) Frustrationsminderung durch ein Sprachinterface beim Autofahren - Eine Simulationsstudie. Masterarbeit, Pädagogische Hochschule Freiburg. Volltext nicht frei. |
Krüger, Sandra und Bosch, Esther Johanna und Ihme, Klas und Oehl, Michael (2021) In-Vehicle Frustration Mitigation via Voice-User Interfaces – a Simulator Study. In: 23rd International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2021, Seiten 241-248. HCI International 2021, 2021-07-24 - 2021-07-29, Washington D.C. (Virtuell). doi: 10.1007/978-3-030-78645-8_30. ISBN 978-303090175-2. ISSN 1865-0929. Volltext nicht online. |
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Ruppe, Sten und Wesemeyer, Daniel und Ritter, Dorothee (2021) Ein Managementsystem für Elektrofahrzeuge zur Gesamtoptimierung der Reise- und Ladezeiten im Fernverkehr. Projektbericht. Projektarbeit. DLR. |
Schieben, Anna (2021) Das 5G-Reallabor in der Mobilitätsregion Braunschweig-Wolfsburg. 4. Niedersächsische 5G-Anwendungskonferenz, 2021-07-13, Deutschland. |
Schieben, Anna Maria (2022) Das 5G-Reallabor in der Mobilitätsregion Braunschweig-Wolfsburg. Smart City Kongress 2022, 2022-07-06 - 2022-07-07, Wolfsburg. |
Schieben, Anna Maria (2023) Das 5G-Reallabor - Anwendungsbeispiele aus der Mobilitätsregion Braunschweig-Wolfsburg. Innovationsforum 2023, 2023-04-18, Braunschweig. |
Schieben, Anna Maria (2023) Was geht mit 5G? Im Reallabor untersuchte das DLR neue Technologien basierend auf dem Mobilfunkstandard 5G. DLR-Magazin, Seiten 20-23. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). ISSN 2190-0094. |
Schieben, Anna Maria und Ruppe, Sten (2021) Das 5G-Reallabor – ein Überblick über die Aktivitäten in der Mobilitätsregion Braunschweig-Wolfsburg. ACI Mobility Summit 2021, 2021-09-21 - 2021-09-22, Braunschweig. |
Schieben, Anna Maria und Ruppe, Sten (2021) Das 5G-Reallabor in der Mobilitätsregion Braunschweig-Wolfsburg - ein Überblick. 12. Tagung Mobilitätsmanagement von morgen, 2021-11-24, Deutschland. |
Schindler, Julian (2020) Transition Areas for Infrastructure-Assisted Driving - Preliminary Results. In: H2020RTR 2020. H2020RTR2020, 2020-11-30 - 2020-12-01, Online. |
Schindler, Julian und Coll Perales, Baldomero und Zhang, Xiaoyun und Rondinone, Michele und Thandavarayan, Gokulnath (2020) Infrastructure-Supported Cooperative Automated Driving in Transition Areas. In: 2020 IEEE Vehicular Networking Conference, VNC 2020. 2020 IEEE Vehicular Networking Conference (VNC), 2020-12-16 - 2020-12-18, New York, NY, USA (online). doi: 10.1109/VNC51378.2020.9318392. ISBN 978-172819221-5. ISSN 2157-9857. Volltext nicht frei. |
Schindler, Julian und Klein, Philipp und Fleck, Tobias und Lee, Albert (2023) Managed Automated Driving (MAD) - a Concept for Empowering Road Infrastructure. In: 2023 ITS European Congress Book of Abstracts, Seiten 933-944. 15th ITS European Congress, 2023-05-22 - 2023-05-24, Lissabon, Portugal. |
Schindler, Julian und Markowski, Robert und Heß, Daniel und Wesemeyer, Daniel und Böker, Clarissa und Coll Perales, Baldomero und Thandavarayan, Gokulnath und Sepulcre, Miguel und Gozalvez, Javier und Rondinone, Michele und Matheis, Dominik und Zhang, Xiaoyun (2021) TransAID Deliverable 7.2: System prototype demonstration (iteration 2). Projektbericht. |
Schindler, Julian und Markowski, Robert und Wesemeyer, Daniel und Coll Perales, Baldomero und Böker, Clarissa und Khan, Saifullah (2020) Infrastructure Supported Automated Driving in Transition Areas - a Prototypic Implementation. In: 3rd IEEE Connected and Automated Vehicles Symposium, CAVS 2020. IEEE. 2020 IEEE 3rd Connected and Automated Vehicles Symposium (CAVS), 2020-11-18 - 2020-12-16, Victoria, BC, Canada (virtual). doi: 10.1109/CAVS51000.2020.9334555. ISBN 978-172819001-3. Volltext nicht frei. |
Schindler, Julian und Zhang, Xiaoyun und Wijbenga, Anton und Mintsis, Evangelos und Herbig, Domenic Lysander (2020) TransAID Deliverable 5.4: Signalling for informing conventional vehicles. Projektbericht. |
Scholz, Michael und Böttcher, Oliver und Bardak, Gülşen (2024) Making OpenDRIVE HD map data easily accessible in GIS. Geospatial World Forum, 2024-05-13 - 2024-05-16, Rotterdam, Niederlande. |
Scholz, Michael und Böttcher, Oliver und Bardak, Gülşen (2024) Making domain-specific automotive engineering road space data in OpenDRIVE available for GIS. International Conference on Geoinformation Data, Processing and Applications (GeoDPA), 2024-04-23 - 2024-04-25, Oldenburg. |
Schrank, Andreas Gottfried (2021) Nutzerzentriertes Design und Expertenevaluierung der Gebrauchstauglichkeit einer neuen Mensch-Maschine-Schnittstelle für die Teleoperation hochautomatisierter Fahrzeuge (SAE 4) im öffentlichen Personenverkehr. Masterarbeit, Universität Heidelberg. Volltext nicht frei. |
Schrank, Andreas Gottfried (2022) Nutzerzentriertes Design und Expertenevaluierung einer Mensch-Maschine-Schnittstelle für die Teleoperation hochautomatisierter Fahrzeuge im öffentlichen Personenverkehr. Symposium der DGVM und DGVP, 2022-10-08, München. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried (2022) Teleoperation als Key Enabler des autonomen Fahrens – Nutzerzentriertes HMI-Design für die Technische Aufsicht. World Usability Day Wolfsburg, 2022-11-10, Wolfsburg. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried (2023) Remote Operation as a Key Enabler for Automated Driving: Designing the Workplace of the Technical Supervisor. Resarch Visit at the National Institute of Advanced Industrial Science and Technology of Japan (AIST), 2023-08-24, Tsukuba near Tokyo, Japan. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Avsar, Hüseyin und Kettwich, Carmen und Oehl, Michael (2021) Safety-Relevant Scenarios for Teleoperated Driving of Highly Automated Vehicles (SAE Level 4) in the Context of Public Transport. 33rd ICTCT Conference, 2021-10-26 - 2021-10-28, Berlin, Deutschland. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen (2021) Roles in the Teleoperation of Highly Automated Vehicles in Public Transport. 7th International HUMANIST Conference, 2021-10-26 - 2021-10-27, Rhodes, Greece. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Heß, Silvio und Oehl, Michael (2022) Supervising Highly Automated Shuttles: A Case Study of On-Board Operators' Workplaces across Three Real-World Laboratories. Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting – HFES Europe 2022, 2022-04-20 - 2022-04-22, Turin, Italien. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Heß, Silvio und Oehl, Michael (2022) Highly automated yet highly controlled: A case study of HAVs' on-board operators' workplaces across three real-world laboratories. In: Abstracts of the 64th TeaP – Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen / Conference of Experimental Psychologists – TeaP 2022, Seite 321. 64th TeaP – Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen / Conference of Experimental Psychologists – TeaP 2022, 2022-03-20 - 2022-03-23, Virtuell. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Heß, Silvio und Oehl, Michael (2022) Assisting the Shuttles' Automation: On-Board Operators' Workplaces in Three Real-World Laboratories. 52nd Congress of the German Psychological Society, 2022-09-10 - 2022-09-15, Hildesheim. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Oehl, Michael (2021) Developing and Evaluating a Human-Machine Interface for the Remote Operation of Automated Vehicles (SAE 4 and 5). In: 63rd Conference of Experimental Psychologists, Seite 224. Pabst Science Publishers. 63rd Conference of Experimental Psychologists – TeaP 2021, 2021-03-14 - 2021-03-16, virtuell. ISBN 978-3-95853-694-4. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Oehl, Michael (2021) Enhancing the Teleoperator’s Situation Awareness by Human-Centered HMI Design. 3rd German Human Factors Summer School, 2021-09-17 - 2021-09-18, Berlin, Germany. ISSN 1439-7854. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Oehl, Michael (2022) An Eye on the Automation: User-Centered Development of a Human-Machine Interface for the Remote Assistance of Highly Automated Vehicles (SAE 4). In: 2022 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV 2022). 33rd IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV22), 2022-06-05, Aachen, Germany. (im Druck) Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Kettwich, Carmen und Oehl, Michael (2024) Aiding Automated Shuttles with Their Driving Tasks as an On-Board Operator: A Case Study on Different Automated Driving Systems in Three Living Labs. Applied Sciences, 14 (8). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app14083336. ISSN 2076-3417. |
Schrank, Andreas Gottfried und Oehl, Michael (2022) Remote Assistance für automatisierte Fahrzeuge: Der Arbeitsplatz der Technischen Aufsicht. 22. Jahresforum "Leitstellen und Sicherheitszentralen", 2022-09-13, Mannheim. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Oehl, Michael (2023) Remote Operation für autonome Fahrzeuge (SAE 4) im öffentlichen Personennahverkehr: Herausforderungen und Konzepte für die Gestaltung einer Mensch-Maschine-Schnittstelle für die Technische Aufsicht. Zeitschrift für Verkehrssicherheit (02/23), Seiten 125-131. Kirschbaum Verlag. doi: 10.53184/ZVS2-2023-15. ISSN 0044-3654. Volltext nicht frei. |
Schrank, Andreas Gottfried und Oehl, Michael (2023) Teleoperation as a Key Enabler for Connected and Automated Driving (CAD). Hi-Drive Showcase #1, EUCAD/EUCAR 2023, 2023-05-03 - 2023-05-05, Brussels, Belgium. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Walocha, Fabian und Brandenburg, Stefan und Oehl, Michael (2024) Human-Centered Design and Evaluation of a Workplace for the Remote Assistance of Highly Automated Vehicles. Cognition, Technology and Work. Springer. doi: 10.1007/s10111-024-00753-x. ISSN 1435-5558. |
Schrank, Andreas Gottfried und Walocha, Fabian und Wendorff, Nils und Nguyen, Hoai Phuong und Rudolph, Florian und Oehl, Michael (2023) Remote Operation as a Key Enabler for Autonomous Driving: User-Centred Design and Expert Evaluation of a Prototypical Workplace for the Technical Supervisor. In: Abstracts of the Annual Meeting 2023 of the Human Factors and Ergonomics Society (HFES) - Europe Chapter. Annual Meeting 2023 of the Human Factors and Ergonomics Society (HFES) - Europe Chapter, 2023-04-26 - 2023-04-28, Liverpool, United Kingdom. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Wendorff, Nils und Oehl, Michael (2024) Assisting the Remote Assistant: Augmenting Degraded Video Streams with Additional Sensor Data to Improve Situation Awareness in Complex Urban Traffic. In: Communications in Computer and Information Science, 2118. 26th International Conference on Human-Machine Interaction (HCII 2024), 2024-06-29 - 2024-07-04, Washington, DC, USA. doi: 10.1007/978-3-031-61963-2_28. ISSN 1865-0929. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Wendorff, Nils und Walocha, Fabian und Nguyen, Hoai Phuong und Oehl, Michael (2023) Remote Operation als Wegbereiter des autonomen Fahrens: Nutzerzentriertes Design und Expertenevaluierung eines prototypischen Arbeitsplatzes für die Technische Aufsicht. Frühjahrskongress 2023 der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V. (GfA), 2023-03-01 - 2023-03-03, Hannover. Volltext nicht online. |
Schrank, Andreas Gottfried und Wendorff, Nils und Walocha, Fabian und Nguyen, Hoai Phuong und Oehl, Michael (2023) Der Arbeitsplatz der Technischen Aufsicht: Nutzerzentriertes Design und Evaluierung eines Remote-Operation-HMIs. 4. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 2023-09-11 - 2023-09-12, Stuttgart. doi: 10.24355/dbbs.084-202404160846-0. |
Schrank, Andreas Gottfried und Wendorff, Nils und Walocha, Fabian und Nguyen, Hoai Phuong und Oehl, Michael (2023) Der Arbeitsplatz der Technischen Aufsicht: Nutzerzentriertes Design und Evaluierung eines Remote-Operation-HMIs. Summer School for Human Factors der Fachgruppe Ingenieurspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 2023-09-24 - 2023-09-26, Chemnitz. doi: 10.5281/zenodo.10490095. |
Schrank, Andreas Gottfried und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) Evaluation of a User Interface Displaying Augmented Video Streams to Support Remote Assistants of Highly Automated Vehicles. In: Proceedings of 66th TeaP, 17-20 March, 2024 in Regensburg. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP) 2024, 2024-03-18 - 2024-03-20, Regensburg. (im Druck) |
Schrank, Andreas Gottfried und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2024) Boosting Perception of Relevant Road Users Under Adverse Weather Conditions: Evaluation of a Human-Machine Interface for Remote Assistants of Highly Automated Vehicles. In: Proceedings of the 2024 HFES Europe Chapter Annual Meeting. Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter, 2024-04-16 - 2024-04-19, Lübeck. (im Druck) Volltext nicht online. |
Schult, Lou (2022) Using an internal 360° LED-Band in Highly Automated Vehicles to reduce Subjective Uncertainty. Masterarbeit, Humboldt-Universität zu Berlin. Volltext nicht frei. |
Schäfer, Jörg Peter und Böker, Clarissa und Schmälzle, Philipp und Junghans, Marek (2024) Spatio-Temporal Alignment between Cooperative Sensor Platforms. 27th IEEE International Conference on Intelligent Transportation Systems, 2024-09-24 - 2024-09-27, Edmonton, Kanada. Volltext nicht frei. |
Schäfer, Jörg Peter und Schmälzle, Philipp und Andert, Franz (2021) Fully Automatic Multi-LiDAR Calibration For Self-Driving Cars. ACIMobility 2021, 2021-09-21 - 2021-09-22, Braunschweig, Deutschland. |
Schäfer, Jörg Peter und Schmälzle, Philipp und Andert, Franz (2024) Patent DE 10 2021 124 240.1: Verfahren und Vorrichtung zum Ermitteln von Positions- und Orientierungs-Koordinaten von an einem Fahrzeug fest angeordneten Sensoren. [sonstige Veröffentlichung] |
Schäfer, Jörg Peter und Schmälzle, Philipp und Böker, Clarissa und Andert, Franz und Lapoehn, Stephan (2022) Fighting Unreliable GNSS with LiDAR: Autonomous Driving. In The Project KoMo:Dnext. Positioning And Navigation for Intelligent Transport Systems, 2022-11-03 - 2022-11-04, Berlin. Volltext nicht frei. |
Schäfer, Jörg Peter und Srinivas, Gurucharan und Böttcher, Oliver (2024) Towards Local Dynamic Maps: Automatic Validation and Correction of Road Map Features. International Conference on Geoinformation Data, Processing and Applications (GeoDPA), 2024-04-23 - 2024-04-25, Oldenburg, Deutschland. |
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Shankar, Sangeetha und Heusel, Judith und Böttcher, Oliver und Patil, Akhil Jayant und Baasch, Benjamin (2022) Management von großen Sensordatenmengen für die Digitalisierung und Automatisierung im Bahnbereich. ETR - Eisenbahntechnische Rundschau (12), Seiten 45-49. DVV Media Group. ISSN 0013-2845. |
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Wijbenga, Anton und Vreeswijk, Jaap und Mintsis, Evangelos und Rondinone, Michele und Sepulcre, Miguel und Gozalvez, Javier und Thandavarayan, Gokulnath und Maerivoet, Sven und Carlier, Kristof und Pápics, Péter und Tourwé, Stef und Ons, Bart und Schindler, Julian und Schwamborn, Matthias (2020) TransAID Deliverable 8.2: Meta-analysis of the results. Projektbericht. |
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Wilbrink, Marc und Burgdorf, Felix Karl Günter und Oehl, Michael (2023) AR Designs for eHMI – Communication between automated vehicles and pedestrians using augmented reality. HUMANIST 23, 2023-09-21 - 2023-09-22, Berlin. Volltext nicht frei. |
Wilbrink, Marc und Burgdorf, Felix Karl Günter und Oehl, Michael (2024) Communication between automated vehicles and pedestrians using Augmented Reality (AR). Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting, 2024-04-17 - 2024-04-19, Lübeck. Volltext nicht frei. |
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Wilbrink, Marc und Lau, Merle und Illgner, Johannes und Schieben, Anna Maria und Oehl, Michael (2021) Sicherheit auf den ersten Blick? Einfluss externaler Mensch-Maschine-Schnittstellen hochautomatisierter Fahrzeuge auf Fußgänger. 63rd Conference of Experimental Psychologists – TeaP 2021, 2021-03-14 - 2021-03-16, Ulm / Virtuell. Volltext nicht online. |
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Wilbrink, Marc und Nuttelmann, Manja und Oehl, Michael (2022) Effekte von externalen Mensch-Maschine-Schnittstellen hochautomatisierter Fahrzeuge in Szenarien mit mehreren Fußgängern. TeaP – Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen, 2022-03-20 - 2022-03-23, Online. Volltext nicht online. |
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Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2022) The More the Better? Comparison of Different On-board HMI Communication Strategies for Highly Automated Vehicles Using a LED Light-band to Inform Passengers about Safe Interactions with Multiple Surrounding Traffic Participants. In: 24th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2022 (1655). Springer, Cham. HCII international 2022, 2022-06-26 - 2022-07-01, Virtual. doi: 10.1007/978-3-031-19682-9_56. ISSN 0302-9743. Volltext nicht frei. |
Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2022) User’s information needs when driving in automated vehicles. International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP 7), 2022-08-23 - 2022-08-25, Göteborg. Volltext nicht frei. |
Wilbrink, Marc und Quante, Laura und Schießl, Caroline und Oehl, Michael (2022) Eine ganzheitliche Gestaltungsperspektive für Mensch-Maschine-Schnittstellen hochautomatisierter Fahrzeuge nach innen und außen. Tagung Automatisiertes Fahren, 2022-03-29 - 2022-03-30, Erding. Volltext nicht online. |
Wilbrink, Marc und Schieben, Anna Maria und Oehl, Michael (2022) Communicating the vehicle’s perception and intention to the user. International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP 7), 2022-08-23 - 2022-08-25, Göteborg. Volltext nicht frei. |
Wilbrink, Marc und Wendorff, Nils und Hub, Fabian und Oehl, Michael (2022) 360°-LED-Lichtband: Lichtbasiertes eHMI-Kommunikationskonzept. Abschlussveranstaltung Projekt ViVre, 2022-05-18, Braunschweig. Volltext nicht frei. |
Wilbrink, Marc und Wendorff, Nils und Hub, Fabian und Oehl, Michael (2022) Kommunikation mit dem rückwärtigen Verkehr. Abschlussveranstaltung Projekt ViVre, 2022-05-18, Braunschweig. Volltext nicht frei. |
Wille, Christian und Bargmann, Maik und Bottazzi, Maximiliano und Rizzo, Giancarlo und Wesemeyer, Daniel und Ruppe, Sten (2021) Application platform for intelligent mobility (AIM) Reference track for V2X communication. ITS Hamburg 2021, 2021-10-11 - 2021-10-15, Hamburg. |
Wörmann, Julian und Bogdoll, Daniel und Bührle, Etienne und Chen, Han und Chuo, Evaristus Fuh und Cvejoski, Kostadin und van Elst, Ludger und Gleißner, Tobias und Gottschall, Philip und Griesche, Stefan und Hellert, Christian und Hesels, Christian und Houben, Sebastian und Joseph, Tim und Keil, Niklas und Kelsch, Johann und Königshof, Hendrik und Kraft, Erwin und Kreuser, Leonie und Krone, Kevin und Latka, Tobias und Mattern, Denny und Matthes, Stefan und Munir, Mohsin und Nekolla, Moritz und Paschke, Adrian und Pintz, Maximilian Alexander und Qiu, Tianming und Qureishi, Faraz und Raza Rizvi, Syed Tahseen und Reichardt, Jörg und Von Rüden, Laura und Rudolph, Stefan und Sagel, Alexander und Schunk, Gerhard und Shen, Han und Stapelbroek, Hendrik und Stehr, Vera und Srinivas, Gurucharan und Tran, Anh Tuan und Vivekanandan, Abhishek und Wang, Ya und Wasserrab, Florian und Werner, Tino und Wirth, Christian und Zwicklbauer, Stefan (2022) Knowledge Augmented Machine Learning with Applications in Autonomous Driving: A Survey. [sonstige Veröffentlichung] |
Wörmann, Julian und Bogdoll, Daniel und Srinivas, Gurucharan und Kelsch, Johann und Bührle, Etienne und Chen, Han und Fuh Chuo, Evaristus und Cvejoski, Kostadin und Gleißner, Tobias und van Elst, Ludger und Gottschall, Philip und Griesche, Stefan und Hellert, Christian und Hesels, Christian und Houben, Sebastian und Joseph, Tim und Keil, Niklas und Königshof, Hendrik und Kraft, Erwin und Kreuser, Leonie und Krone, Kevin und Latka, Tobias und Mattern, Denny und Matthes, Stefan und Munir, Mohsin und Nekolla, Moritz und Paschke, Adrian und Alexander Pintz, Maximilian und Qiu, Tianming und Qureishi, Faraz und Tahseen Raza Rizvi, Syed und Reichardt, Jörg und von Rueden, Laura und Rudolph, Stefan und Sagel, Alexander und Schunk, Gerhard und Shen, Hao und Stapelbroek, Hendrik und Stehr, Vera und Tuan Tran, Anh und Vivekanandan, Abhishek und Wang, Ya und Wasserrab, Florian und Werner, Tino und Wirth, Christian und Zwicklbauer, Stefan (2022) Knowledge Augmented Machine Learning with Applications in Autonomous Driving: A Survey. [sonstige Veröffentlichung] |