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Improving Transparency of a Highly Automated Shuttle’s Minimal Risk Manoeuvre for Users by Internal Human-Machine Interfaces

Brandt, Thorben und Wilbrink, Marc und Oehl, Michael (2023) Improving Transparency of a Highly Automated Shuttle’s Minimal Risk Manoeuvre for Users by Internal Human-Machine Interfaces. In: Proceedings of the 8th Humanist Conference, Seiten 62-64. 8th Humanist Conference, 2023-09-21 - 2023-09-22, Berlin.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
199kB

Offizielle URL: https://www.humanist-vce.eu/_files/ugd/ace9ed_ad0501f44ca946719519e3cb43387fbe.pdf

Kurzfassung

For Shared Automated Vehicles (SAVs), especially for highly automated driving (SAE 4) where no operator is on-board, user interaction with the automation system is an important factor for good user experience and acceptance of these mobility services. Even more so, when Minimal Risk Maneuvers (MRM) have to be performed by the system and the users are faced with uncertain situations. To reach the user´s trust and acceptance, a basic and intuitive understanding of the system and its functions is presumed to be beneficiary. One possible way of deepening a user´s understanding for a system is the system´s transparency. How this can be achieved through an automation´s interface in SAVs, how it should be designed and which information should be given to deepen the users trust and understanding, especially in MRMs, is still unclear. We investigated the impact of these factors using an online study, where participants as shuttle users evaluated varying internal Human-Machine Interfaces (iHMI) amid different scenarios of specific SAV usecases. The presented iHMIs varied in information expected to influence transparency and trust. Results of this study provide insights into an automated shuttle‘s user information needs in MRMs and are highly relevant to designing the interaction of shuttle users and the system´s interface.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198056/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Improving Transparency of a Highly Automated Shuttle’s Minimal Risk Manoeuvre for Users by Internal Human-Machine Interfaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brandt, Thorbenthorben.brandt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-6346-7947NICHT SPEZIFIZIERT
Wilbrink, Marcmarc.wilbrink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:Proceedings of the 8th Humanist Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 62-64
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human-Computer Interaction, Automated Vehicles, Remote Operation, XAI
Veranstaltungstitel:8th Humanist Conference
Veranstaltungsort:Berlin
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 September 2023
Veranstaltungsende:22 September 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Hinterlegt von: Brandt, Thorben
Hinterlegt am:23 Okt 2023 16:14
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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