elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Influence of cognitive processes on driver decision-making in dilemma zone

Kaul, Robert und Jipp, Meike (2023) Influence of cognitive processes on driver decision-making in dilemma zone. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 19, Seiten 1-9. Elsevier. doi: 10.1016/j.trip.2023.100805. ISSN 2590-1982.

Dies ist die aktuellste Version dieses Eintrags.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198223000520

Kurzfassung

In the past, research, which addressed driver behaviour in dilemma zone while approaching signalised intersections, did not focus on cognitive processes underlying stop/go decisions and collision risk after yellow-onset. Therefore, a study in a dynamic driving simulator with 20 participants was conducted to examine cognitive processes as basis of decision-making at signalised intersections. The study followed a 2×2 design with repeated measures. First, cognitive processes were triggered by perceptual cues, like the onset of yellow and a car in a leading position. Second, a cognitive distracting secondary task, the drivers had to solve interfered with cognitive processes. The results show, that a car in a leading position increases the probability not to stop after yellow-onset. Furthermore, the cognitive distracting secondary task leads to longer perception-response times (PRT) after yellow-onset, but only if there was no car in a leading position. Additionally, pupillary responses of the drivers during cognitive loading driving conditions are supporting this pattern of results. Finally, the concept of coupled motion is suggested to explain the underlying stop/go pattern of drivers after yellow-onset.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195637/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Influence of cognitive processes on driver decision-making in dilemma zone
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaul, RobertRobert.Kaul (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jipp, MeikeMeike.Jipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 März 2023
Erschienen in:Transportation Research Interdisciplinary Perspectives
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:19
DOI:10.1016/j.trip.2023.100805
Seitenbereich:Seiten 1-9
Verlag:Elsevier
ISSN:2590-1982
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dilemma zone; Signalised intersections; Intersection approach; Yellow-onset; Cognitive processes; Stop/go behaviour; Perception-response time; Pupillometry
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Institut für Verkehrsforschung > Leitungsbereich VF
Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Hinterlegt von: Kaul, Robert
Hinterlegt am:28 Jun 2023 14:11
Letzte Änderung:20 Sep 2023 04:15

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Influence of cognitive processes on driver decision-making in dilemma zone. (deposited 28 Jun 2023 14:11) [Gegenwärtig angezeigt]

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.