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Potential to reduce the climate impact of aviation by climate restricted airspaces

Niklaß, Malte und Lührs, Benjamin und Grewe, Volker und Dahlmann, Katrin und Luchkova, Tanja und Linke, Florian und Gollnick, Volker (2017) Potential to reduce the climate impact of aviation by climate restricted airspaces. Transport Policy (83), Seiten 102-110. Elsevier. doi: 10.1016/j.tranpol.2016.12.010. ISSN 0967-070X.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.12.010

Kurzfassung

Impacts of commercial aircraft operation upon the environment, which are caused primarily from emissions of CO2, NOx and the formation of contrails, are matter of growing concern, as aviation is one of the fastest developing industrial sectors worldwide and the awareness of its effects is expanding. Recent research has focused on the cost-benefit potential of different mitigation strategies, which optimize flight trajectories with respect to climate and economy, but most of these mitigation strategies cannot be implemented in the near future due to technical challenges. The objective of this paper is to present an interim mitigation strategy, which bridges this time period. In analogy to military exclusion zones, climate restricted airspaces (CRA) are defined based on 3-D climate change functions, characterizing the environmental impact caused by an aircraft emission at a certain location. Regions with climate costs greater than a threshold value are closed in the corresponding month; others are cleared for air traffic. To estimate the cost-benefit potential of this strategy, a preliminary analysis is conducted on the route from Helsinki (EFHK) to Miami (KMIA). Affected flight trajectories are re-routed optimally around resulting CRA with regard to monetary costs for varying threshold values. Therefore, flight simulation algorithms are developed, which solve a non-linear optimal control problem. For each optimized flight trajectory corresponding average temperature response (ATR) and cash operating costs (COC) are expressed relative to a reference great circle trajectory with constant Mach number and compared with the climate mitigation potential of climate optimized trajectories.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/114134/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Potential to reduce the climate impact of aviation by climate restricted airspaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niklaß, MalteDLR, LYhttps://orcid.org/0000-0001-6760-8561NICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminTechn. Univ. HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Luchkova, TanjaDLR, FLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianDLR, LYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerDLR, LY und Techn. Univ. HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Februar 2017
Erschienen in:Transport Policy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.tranpol.2016.12.010
Seitenbereich:Seiten 102-110
Verlag:Elsevier
ISSN:0967-070X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Operations research; Systems design; Climate mitigation strategy; Air traffic regulation; Cost-benefit analysis; Trajectory optimization; Optimal control
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt), L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Systemanalyse Lufttransport
Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Institut für Flugführung > Luftverkehrssysteme
Hinterlegt von: Niklaß, Malte
Hinterlegt am:25 Sep 2017 09:14
Letzte Änderung:27 Nov 2019 18:41

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