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A cooperative approach to multi-level multi-disciplinary aircraft optimization

Ilic, Caslav und Abu-Zurayk, Mohammad und Kruse, Martin und Keye, Stefan und Wunderlich, Tobias und Einarsson, Gunnar und Führer, Tanja und Schuster, Andreas und Scherer, Julian und Liepelt, Rene und Leitner, Martin und Jepsen, Jonas und Ciampa, Pier Davide und Becker, Richard-Gregor und Seider, Doreen und Zur, Sascha Andre und Siggel, Martin und Stollenwerk, Tobias (2016) A cooperative approach to multi-level multi-disciplinary aircraft optimization. European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, 2016-06-05 - 2016-06-10, Creta, Greece.

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Kurzfassung

In the usual approach to multi-disciplinary optimization (MDO), a few experts in optimization select and integrate disciplinary tools into a working MDO process, run it on target cases, and analyze the results. This approach is expedient, but it tends to oversimplify employment of disciplines. German Aerospace Center (DLR) is currently pursuing a more cooperative approach, where disciplinary experts from different DLR institutes are involved throughout in the definition, implementation, and evaluation of MDO processes. The goal is to establish a modular MDO platform, with well-balanced fidelity levels of employed disciplines, that can be used both for overall aircraft design, as well as for studying the influence of particular subsystem improvements on the overall design objective. Two MDO processes resulting from this effort so far are presented. The objective in both process is to minimize the mission fuel burn, as evaluated through Breguet range equation. One is a derivative-free process employing multi-level analysis, comprising the conceptual design level for determining the dependent top-level parameters, dynamic level for computing the sizing loads, and detailed level for sizing the structure and computing the performance indicators. The other is a gradient-based process on the detailed level alone, employing a split of design parameters between CAD-based and CAD-free, and treating all structural constraints independently. The set of sizing-relevant load cases is automatically determined based either on the actual configuration (in the derivative-free process) or on the baseline configuration (in the gradient-based process), rather than applying a set of generic load cases. The contribution concludes with several example studies carried out using these processes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/105791/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A cooperative approach to multi-level multi-disciplinary aircraft optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ilic, CaslavCaslav.Ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abu-Zurayk, MohammadMohammed.Abu-Zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kruse, MartinMartin.Kruse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keye, StefanStefan.Keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderlich, Tobiastobias.wunderlich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8829-7600NICHT SPEZIFIZIERT
Einarsson, GunnarGunnar.Einarsson (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Führer, TanjaTanja.Fuehrer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schuster, AndreasAndreas.Schuster (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9919-9640NICHT SPEZIFIZIERT
Scherer, JulianJulian.Scherer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8054-4686NICHT SPEZIFIZIERT
Liepelt, ReneRene.Liepelt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leitner, MartinMartin.Leitner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jepsen, JonasJonas.Jepsen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciampa, Pier DavidePier.Ciampa (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1652-4899NICHT SPEZIFIZIERT
Becker, Richard-GregorRichard-Gregor.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seider, DoreenDoreen.Seider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9484-8704NICHT SPEZIFIZIERT
Zur, Sascha AndreSascha.Zur (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siggel, Martinmartin.siggel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-4659NICHT SPEZIFIZIERT
Stollenwerk, TobiasTobias.Stollenwerk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juni 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:optimization, aerodynamics, structure, loads, MDO, CFD, CSM, RANS, FEM, DLM, FSD, multi-fidelity, concept, dynamic, detailed
Veranstaltungstitel:European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering
Veranstaltungsort:Creta, Greece
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juni 2016
Veranstaltungsende:10 Juni 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen , Hamburg , Köln-Porz , Oberpfaffenhofen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Institut für Simulations- und Softwaretechnik
Hinterlegt von: Ilic, Caslav
Hinterlegt am:29 Aug 2016 13:13
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:10

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