elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Methodology to Assess the Cost-Benefit Potentials of Climate Optimal Trajectoires

Niklaß, Malte und Grewe, Volker und Ghosh, Robin und Lührs, Benjamin und Linke, Florian und Schmitt, Angela R. und Luchkova, Tanja und Gollnick, Volker (2014) A Methodology to Assess the Cost-Benefit Potentials of Climate Optimal Trajectoires. 63. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2014 (DLRK), 2014-09-16 - 2014-09-18, Augsburg, Deutschland.

[img] PDF
852kB

Kurzfassung

Impacts of commercial aircraft operation upon the environment, which are caused primarily from emissions of carbon-dioxide, nitrogen-oxides and the formation of contrails, are matter of growing concern, as aviation is one of the fastest growing industrial sectors worldwide and the awareness of its effects is expending. To reduce the impact of air traffic emissions on global warming, different technological, operational as well as regulative approaches are conceivable. Two of the most promising mitigation strategies are tactical and strategic concepts of air traffic operations, which optimise flight trajectories with respect to climate and economy. Here we present a methodology to assess and to compare the cost-benefit potential of both of them, including aircraft and engine design, route planning, calculation of emissions, climate temperature response and operating costs, as well as ATM compatibility checks. As the introduction of new strategies may impact the air transport system as a whole and provoke benefits and drawbacks in different fields, the assessment is based on a holistic systems design approach, including systems analysis and concept design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90571/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Methodology to Assess the Cost-Benefit Potentials of Climate Optimal Trajectoires
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niklaß, MalteMalte.Niklass (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6760-8561NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ghosh, RobinRobin.Ghosh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminBenjamin.Lührs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Schmitt, Angela R.Angela.Schmitt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Luchkova, Tanjatanja.luchkova (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 September 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:WeCare; Climate Optimal Trajectories; Cost-Benfit Assessment; Mitigation Strategies; Air Transportation System
Veranstaltungstitel:63. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2014 (DLRK)
Veranstaltungsort:Augsburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 September 2014
Veranstaltungsende:18 September 2014
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportkonzepte und Betrieb (alt), L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme
Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Flugführung
Hinterlegt von: Niklaß, Malte
Hinterlegt am:15 Sep 2014 11:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.