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Investigation of Fluid-Structure-Coupling and Turbulence Model Effects on the DLR Results of the Fifth AIAA CFD Drag Prediction Workshop

Keye, Stefan und Togiti, Vamshi und Eisfeld, Bernhard und Brodersen, Olaf und Rivers, Melissa (2013) Investigation of Fluid-Structure-Coupling and Turbulence Model Effects on the DLR Results of the Fifth AIAA CFD Drag Prediction Workshop. In: 31st AIAA Applied Aerodynamics Conference. 31st AIAA Applied Aerodynamics Conference, 24.-27.6.2013, San Diego, CA, USA. doi: 10.2514/6.2013-2509.

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Kurzfassung

Static Fluid-Structure-Coupled (FSC) simulations were performed on NASA's Common Research Model (CRM) to assess the influence of aeroelastic effects on the numerical prediction of overall aerodynamic coefficients and wing static pressure distributions. Numerical results of both rigid steady state Computational Fluid Dynamics (CFD) and static aeroelastic coupled simulations were compared to experimental data from wind tunnel test campaigns in NASA's National Transonic Facility (NTF) and the Ames 11-Foot Transonic Wind Tunnel Facility (TWT). Coupled analyses were performed using an in-house simulation procedure built around DLR's flow solver TAU and the commercial finite-element analysis code NASTRAN\textsuperscript{\textregistered}. Results show a considerable reduction of deviations between computational results obtained during the 4th and 5th AIAA CFD Drag Prediction Workshops (DPW) and measured data when aeroelastic wing deformations are taken into account.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/86004/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of Fluid-Structure-Coupling and Turbulence Model Effects on the DLR Results of the Fifth AIAA CFD Drag Prediction Workshop
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Togiti, Vamshivamshi.togiti (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eisfeld, Bernhardbernhard.eisfeld (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brodersen, OlafO.Brodersen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rivers, Melissas.m.rivers (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2013
Erschienen in:31st AIAA Applied Aerodynamics Conference
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2013-2509
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity, Fluid-Structure-Interaction
Veranstaltungstitel:31st AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:24.-27.6.2013
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Keye, Dr.(PH.D.) Stefan
Hinterlegt am:20 Okt 2014 12:21
Letzte Änderung:19 Jul 2023 14:55

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