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Development of a Parallel Fluid-Structure Coupling Environment and Application to a Wind Tunnel Model under High Aerodynamic Loads

Spiering, Frank und Heinrich, Ralf und Keye, Stefan (2013) Development of a Parallel Fluid-Structure Coupling Environment and Application to a Wind Tunnel Model under High Aerodynamic Loads. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 121. Springer Verlag. Seiten 507-514. ISBN 978-3-642-35679-7. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

Accurate measurementsof the aerodynamic performance in wind tunnel experiments require to retain dynamic similarity to respresent the flow characteristics of real aircraft configurations. High Reynolds numbers for a full-scale aircraft in cruise flight are realized in wind tunnels by reducing the temperature to cryogenic conditions and increasing the static pressure to compensate for the smaller reference lengths. Clearly, this increases the aerodynamic loads to an extent that even rigid models show a significant deflection, depending on the flow conditions. Consequently the aeroelastic deflections have to be taken into account in a numrical simulation of a wind tunnel experiment. Usually this is done by coupling fluid dynamics and sturctural mechanics (see 3). Efficient application of this multidisciplinary analysis requires a robust and flexible simulation process chain running on modern high performance computing (HPC) cluster systems. In the following a flexible and efficient process chain is proposed and the results of a coupled fluid-structure simulation for a test case of the European project HiReTT (High Reynolds Number Tools and Techniques for Civil Transport Aircraft Design (see 6) are shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82868/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Development of a Parallel Fluid-Structure Coupling Environment and Application to a Wind Tunnel Model under High Aerodynamic Loads
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spiering, Frankfrank.spiering (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, Ralfralf.heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keye, Stefanstefan.keye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:121
Seitenbereich:Seiten 507-514
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peltzer, InkenBeechcraft Berlin aviation GmbH, Schönefeld, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-35679-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fluid structure interaction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:08 Jul 2013 09:53
Letzte Änderung:27 Feb 2015 12:01

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