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Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project

Grewe, Volker und Plohr, Martin und Cerino, G. und Di Muzio, M. und Deremaux, Yann und Galerneau, M. und de Staint Martin, P. und Chaika, T und Hasselrot, A. und Tengzelius, Ulf und Korovkin, Vladimir D. (2010) Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project. The Aeronautical Journal, 114 (1153), Seiten 199-206. Cambridge University Press. ISSN 0001-9240.

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Offizielle URL: http://www.raes.org.uk/aero_journal.asp

Kurzfassung

The climate impacts of three fleets of supersonic small-scale transport aircraft (S4TA) are simulated. Based on characteristic aircraft parameters, which were developed within the EU-project HISAC, emissions along geographically representative trajectories are calculated and in addition the resulting changes in the atmospheric composition (carbon dioxide, ozone layer, water vapour) and climate (near surface global mean temperature) are deduced. We assume a fleet development with an entry in service in 2015, a full fleet in 2050. The results show a temperature increase of 0·08mK (0·07-0·10mK) with only small but statistically significant variations between the configurations, leading to a minimum climate impact for a weight optimised and hence lower flying aircraft. A climate impact ratio of 3·0 ± 0·4 between a S4TA and its subsonic counterpart is calculated, which is considerable less than for previous supersonic fleets because of a lower flight altitude, leading to smaller water vapour impacts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82770/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimates of the climate impact of future small-scale supersonic transport aircraft – results from the HISAC EU-project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grewe, VolkerVolker.Grewe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinDLR, KölnNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cerino, G.AleniaAeronautica, Naples, INICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Muzio, M.AleniaAeronautica, Naples, INICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deremaux, YannDassault Aviation, Paris, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Galerneau, M.Dassault Aviation, Paris, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Staint Martin, P.Dassault Aviation, Paris, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chaika, TSukhoi Civil Aviation, Moscow, RNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hasselrot, A.Swedish Defence Research Agency, Stockholm, SNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tengzelius, UlfSwedish Defence Research Agency, Stockholm, SNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korovkin, Vladimir D.Central Institute of Aviation Motors, Moscow, RNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2010
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:114
Seitenbereich:Seiten 199-206
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic transport, air traffic, climate impact, AirClim
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:17 Jun 2013 11:31
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:41

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