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Climate functions for the use in multi-disciplinary optimisation in the pre-design of supersonic business jet

Grewe, Volker und Stenke, Andrea und Plohr, Martin und Korovkin, Vladimir D. (2010) Climate functions for the use in multi-disciplinary optimisation in the pre-design of supersonic business jet. The Aeronautical Journal, 114 (1154), Seiten 259-269. Cambridge University Press. ISSN 0001-9240.

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Offizielle URL: http://www.raes.org.uk/cmspage.asp?cmsitemid=Publications_Journal

Kurzfassung

Mitigation of climate change is a challenge to science and society. Here, we establish a methodology, applicable in multi-disciplinary optimisation (MDO) during aircraft pre-design, allowing a minimisation of the aircraft’s potential climate impact. In this first step we consider supersonic aircraft flying at a cruise altitude between 45kfeet (~13·5km, 150hPa) and 67kfeet (~20·5km, 50hPa). The methodology is based on climate functions, which give a relationship between 4 parameters representing an aircraft/engine configuration and an expected impact on global mean near surface temperature as an indicator for the impact on climate via changes in the greenhouse gases carbon dioxide, water vapour, ozone and methane. These input parameters are cruise altitude pressure, fuel consumption, fuel flow and Mach number. The climate functions for water vapour and carbon dioxide are independent from the chosen engine, whereas the climate functions for ozone and methane depend on engine parameters describing the nitrogen oxide emissions. Ten engine configurations are taken into account, which were considered in the framework of the EU-project HISAC. An analysis of the reliability of the climate functions with respect to the simplified climatechemistry model AirClim and a detailed analysis of the climate functions is given.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82769/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Climate functions for the use in multi-disciplinary optimisation in the pre-design of supersonic business jet
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grewe, VolkerVolker.Grewe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Stenke, AndreaETH Zurich, Zurich, CHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, Martinmartin.plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Korovkin, Vladimir D.Central Institute of Aviation Motors, Moscow, RNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2010
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:114
Seitenbereich:Seiten 259-269
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Supersonic transport, climate, temperature change, ozone, NOx
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:17 Jun 2013 11:29
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:41

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