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Validation of a Linearized Navier-Stokes Based Flutter Prediction Tool Part1: Numerical Methods

Kersken, Hans-Peter und Ashcroft, Graham und Frey, Christian und Pütz, Oliver und Stüer, Heinrich und Schmitt, Stefan (2012) Validation of a Linearized Navier-Stokes Based Flutter Prediction Tool Part1: Numerical Methods. ASME Turbo Expo 2012, 2012-06-11 - 2012-06-15, Kopenhagen, Dänemark. doi: 10.1115/GT2012-68018.

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Kurzfassung

This is the first of two papers describing the validation o a tool chain for flutter prediction. This first paper provides an overview of the numerical methods and their verification. The second paper presents the detailed validation of the tool chain on the basis of experimental data obtained from measurements of an annular cascade sector comprising slightly twisted turbine blades. The tool chain consists of commercial programs for grid generation, structural analysis and the computation of the stead flow, and software developed at DLR for data conversion, aeroe- lastic preprocessing, and solving the time-linearized RANS equations. The time-linearized solver computes the unsteady flow in the frequency domain based on the linearization of the RANS equations about a steady solution which, in the process chain presented here, is provided by the commercial solver. We inves- tigate the issues that arise from using different spatial discretizatiom schemes and turbulence models for the computation of the steady and the time-linearized solutions. Results are presented for Standard Configurations 4, 10 and 11, and a freestanding tur- bine blade from a rear stage of a stationary gas turbine. It is shown that with an appropriate choice of the spatial discretiza- tion parameters good agreement with reference data can be ob- tained.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76861/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Validation of a Linearized Navier-Stokes Based Flutter Prediction Tool Part1: Numerical Methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kersken, Hans-Peter hans-peter.kersken (at) dlr.de https://orcid.org/0000-0003-4203-6450139255705
Ashcroft, Grahamgraham.ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frey, Christianchristian.frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Pütz, Oliverpuetz.oliver (at) siemens.com NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stüer, Heinrichheinrich.stueer (at) siemens.com NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitt, Stefanschmittstefan (at) siemens.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2012
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2012-68018
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Linearisierung, RANS, Flattern
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2012
Veranstaltungsort:Kopenhagen, Dänemark
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 Juni 2012
Veranstaltungsende:15 Juni 2012
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Kersken, Dr.rer.nat. Hans-Peter
Hinterlegt am:08 Jan 2013 09:48
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:43

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