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DLR Results from the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop

Brodersen, Olaf und Eisfeld, Bernhard und Raddatz, Jochen und Frohnapfel, Petra (2008) DLR Results from the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop. Journal of Aircraft, 45 (3), Seiten 823-836. doi: 10.2514/1.30628. ISSN 0021-8669.

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Kurzfassung

An overview of the German Aerospace Center results for the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop is given. The investigations are focused on drag, delta drag, and pitching moments predictions for two simple wing-fuselage and two wing configurations. The DLR-F6 wing-fuselage configuration already applied in the second workshop is used and modified by a side-of-fuselage fairing to avoid an existing flow separation in the wing-fuselage junction. In addition, two simple wing configurations are investigated to allow the application of extrafine grids to grid sensitivity studies. The German Aerospace Center has used the unstructured hybrid grid and the structured grid approach in applying their Reynolds-averaged Navier-Stokes solvers TAU and FLOWer. On the one hand, the objective is to analyze the sensitivities of the DLR-F6 flow separation for different grids and the influence on the overall and delta drag using the standard Spalart-Allmaras turbulence model with Edwards modification. On the other hand, different turbulence models like the one-equation Spalart-Allmaras model, the two-equation Menter kω-shear stress transport model, and the Reynolds-stress model (SSG/LRR-ω), as well as hybrid and structured grids, are applied to the Drag Prediction Workshop wing configurations to understand their influence on the aerodynamic coefficients.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/54348/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:DLR Results from the Third AIAA Computational Fluid Dynamics Drag Prediction Workshop
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brodersen, OlafNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eisfeld, BernhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raddatz, JochenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frohnapfel, PetraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2008
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:45
DOI:10.2514/1.30628
Seitenbereich:Seiten 823-836
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
AIAA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:AIAA Drag Prediction Workshop, DLR-F6, grid sensitivities, separation
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Eisfeld, Dr.-Ing. Bernhard
Hinterlegt am:16 Jun 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:00

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