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Key Results from a Higher Harmonic Control Aeroacoustic Rotor Test (HART) in the German-Dutch Wind Tunnel

Splettstößer, W.R. und Kube, R. und Seelhorst, U. und Wagner, W. und Boutier, A. und Micheli, F. und Merker, E. und Pengel, K. (1995) Key Results from a Higher Harmonic Control Aeroacoustic Rotor Test (HART) in the German-Dutch Wind Tunnel. Twenty-first European Rotorcraft Forum, August 30.-September 1, 1995, St. Petersburg, Russia.

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Kurzfassung

In a major cooperative research program within existing US-German and US-French Memoranda of Understanding (MoU's), a comprehensive study was conducted with a 40-percent geometrically and dynamically scaled BO-105 main rotor operated in the open-jet anechoic test section of the German-Dutch Wind Tunnel (DNW). The objectives of the program were to improve the physical understanding and the mathematical modelling of the effects of the higher harmonic blade pitch control technique on blade-vortex interaction (BVI) impulsive noise and vibration reduction. A unique set of acoustic, aerodynamic,dynamic response, performance, and rotor wake data were acquired witha pressure and strain gauge instrumented blade and by application of non-intrusive measurement techniques. This paper is focused on the experimental part of this research program, termed Higher-harmonic- control Aeroacoustic Rotor Test (HART) which was jointly performed by researchers from the US Army Aeroflightdynamics Directorate (AFDD) and NASA Langley, the DNW, and the French and German Aeropace Research Establishments ONERA and DLR. The applied test procedures and obtained key results are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/39727/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1995,
Titel:Key Results from a Higher Harmonic Control Aeroacoustic Rotor Test (HART) in the German-Dutch Wind Tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Splettstößer, W.R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kube, R.Institut für FlugmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seelhorst, U.Institut für StrömungsmechanikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, W.Institut für AeroelastikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boutier, A.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Micheli, F.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merker, E.DNWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pengel, K.DNWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1995
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, rotor test, aeroacoustic, higher harmonic control, blade vortex interaction (BVI), noise reduction, dynamic response.
Veranstaltungstitel:Twenty-first European Rotorcraft Forum, August 30.-September 1, 1995, St. Petersburg, Russia
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Institut für Flugsystemtechnik > Institut für Flugmechanik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik
Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:52

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