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Assessing Sensor-Model-Fusion Technologies on a Flexible Aeroelastic Wing Demonstrator through Wind Tunnel Testing in the DLR Project SAFER²

Schmidt, Thomas G. und Volkmar, Robin und Micheli, Boris und Stalla, Julius Felix und Konatala, Ramesh und Hanke, Charlotte und Altkuckatz, Anna und Koida, Lukas und Braune, Marc und Soal, Keith Ian und Tang, Martin und Böswald, Marc und Dillinger, Johannes und Boose, Yannick und Mai, Holger (2025) Assessing Sensor-Model-Fusion Technologies on a Flexible Aeroelastic Wing Demonstrator through Wind Tunnel Testing in the DLR Project SAFER². DLRK 2025, 2025-09-23 - 2025-09-25, Augsburg, Deutschland.

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Kurzfassung

This study discusses the experimental exploration of novel sensor-model-fusion technologies on a flexible aeroelastic wing demonstrator through wind tunnel testing, as part of the DLR project SAFER2. The aeroelastic wing demonstrator is excited via inflow gusts and disturbances, generated by a gust rig, or using control surface deflections. A large variety of sensor systems are employed to capture these excitations and measure the loads, thereby enabling the effective testing of sensor-model-fusion technologies. Among the latter, active control methods to alleviate gust loads and to augment the wing damping, as well as an online-monitoring framework to identify structural modal parameters are explored. Two gust load alleviation strategies are investigated, which are either based on a robust control approach or leverage reinforcement learning techniques. The onlinemonitoring framework implements various operational modal analysis methods, coupling them with a linear Kalman filter. The damping augmentation controller uses a destabilization/stabilization approach, featuring a novel input-output blending method as well as a saturation mechanism to guarantee a safe operation. All sensor-model-fusion technologies tested yield promising results, whether these concern the effective reduction of gust-induced loads (e.g., wing-root bending moment), the accurate online monitoring of modal parameters, or the controlled destabilization and re-stabilization of the wing model using damping augmentation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217459/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessing Sensor-Model-Fusion Technologies on a Flexible Aeroelastic Wing Demonstrator through Wind Tunnel Testing in the DLR Project SAFER²
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmidt, Thomas G.TG.Schmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2398-9205NICHT SPEZIFIZIERT
Volkmar, RobinRobin.Volkmar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5920-0686NICHT SPEZIFIZIERT
Micheli, BorisBoris.Micheli (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-1144-5885NICHT SPEZIFIZIERT
Stalla, Julius Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956NICHT SPEZIFIZIERT
Konatala, Rameshramesh.konatala (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanke, Charlottecharlotte.hanke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-7182-6247NICHT SPEZIFIZIERT
Altkuckatz, AnnaAnna.Altkuckatz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koida, Lukaslukas.koida (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9308-8211NICHT SPEZIFIZIERT
Braune, MarcMarc.Braune (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Boose, YannickYannick.Boose (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7119-3335NICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerHolger.Mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 September 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelastic Wind Tunnel Testing, High-Aspect-Ratio Wing Configuration, Sensor-Model-Fusion; Gust Load Alleviation; Damping Augmentation; Operational Modal Analysis
Veranstaltungstitel:DLRK 2025
Veranstaltungsort:Augsburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 September 2025
Veranstaltungsende:25 September 2025
Veranstalter :DGLR - Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberath e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien, L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Systemleichtbau > Funktionsleichtbau
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schmidt, Thomas G.
Hinterlegt am:13 Okt 2025 15:42
Letzte Änderung:13 Okt 2025 15:42

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