Schmidt, Thomas G. und Volkmar, Robin und Micheli, Boris und Stalla, Julius Felix und Konatala, Ramesh und Hanke, Charlotte und Altkuckatz, Anna und Koida, Lukas und Braune, Marc und Soal, Keith Ian und Tang, Martin und Böswald, Marc und Dillinger, Johannes und Boose, Yannick und Mai, Holger (2025) Assessing Sensor-Model-Fusion Technologies on a Flexible Aeroelastic Wing Demonstrator through Wind Tunnel Testing in the DLR Project SAFER². DLRK 2025, 2025-09-23 - 2025-09-25, Augsburg, Deutschland.
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Kurzfassung
This study discusses the experimental exploration of novel sensor-model-fusion technologies on a flexible aeroelastic wing demonstrator through wind tunnel testing, as part of the DLR project SAFER2. The aeroelastic wing demonstrator is excited via inflow gusts and disturbances, generated by a gust rig, or using control surface deflections. A large variety of sensor systems are employed to capture these excitations and measure the loads, thereby enabling the effective testing of sensor-model-fusion technologies. Among the latter, active control methods to alleviate gust loads and to augment the wing damping, as well as an online-monitoring framework to identify structural modal parameters are explored. Two gust load alleviation strategies are investigated, which are either based on a robust control approach or leverage reinforcement learning techniques. The onlinemonitoring framework implements various operational modal analysis methods, coupling them with a linear Kalman filter. The damping augmentation controller uses a destabilization/stabilization approach, featuring a novel input-output blending method as well as a saturation mechanism to guarantee a safe operation. All sensor-model-fusion technologies tested yield promising results, whether these concern the effective reduction of gust-induced loads (e.g., wing-root bending moment), the accurate online monitoring of modal parameters, or the controlled destabilization and re-stabilization of the wing model using damping augmentation.
| elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/217459/ |
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| Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) |
| Titel: | Assessing Sensor-Model-Fusion Technologies on a Flexible Aeroelastic Wing Demonstrator through Wind Tunnel Testing in the DLR Project SAFER² |
| Autoren: | |
| Datum: | 25 September 2025 |
| Referierte Publikation: | Ja |
| Open Access: | Ja |
| Gold Open Access: | Nein |
| In SCOPUS: | Nein |
| In ISI Web of Science: | Nein |
| Status: | veröffentlicht |
| Stichwörter: | Aeroelastic Wind Tunnel Testing, High-Aspect-Ratio Wing Configuration, Sensor-Model-Fusion; Gust Load Alleviation; Damping Augmentation; Operational Modal Analysis |
| Veranstaltungstitel: | DLRK 2025 |
| Veranstaltungsort: | Augsburg, Deutschland |
| Veranstaltungsart: | nationale Konferenz |
| Veranstaltungsbeginn: | 23 September 2025 |
| Veranstaltungsende: | 25 September 2025 |
| Veranstalter : | DGLR - Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberath e.V. |
| HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
| HGF - Programm: | Luftfahrt |
| HGF - Programmthema: | Effizientes Luftfahrzeug |
| DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt |
| DLR - Forschungsgebiet: | L EV - Effizientes Luftfahrzeug |
| DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Digitale Technologien, L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung |
| Standort: | Braunschweig , Göttingen |
| Institute & Einrichtungen: | Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf Institut für Systemleichtbau > Funktionsleichtbau Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge |
| Hinterlegt von: | Schmidt, Thomas G. |
| Hinterlegt am: | 13 Okt 2025 15:42 |
| Letzte Änderung: | 13 Okt 2025 15:42 |
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