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Applying numerical optimization to realistic high-lift design of transport aircraft – an overview of the aerodynamic design optimisation investigations within the EUROLIFT II project

Wild, Jochen und Mertins, Ralf und Quagliarella, Domenico und Brezillon, Joel und Quest, Jürgen und Amoignon, Olivier und Moens, Frederic (2005) Applying numerical optimization to realistic high-lift design of transport aircraft – an overview of the aerodynamic design optimisation investigations within the EUROLIFT II project. In: Proceedings of the Sixth Conference on Evolutionary and Deterministic Mehtods for Design, Optimization and Control with Applications to Indutsrial and Societal Problems. TU München. EUROGEN 2005, 2005-09-12 - 2005-09-14, München, BY (D). ISBN 3-00-017534-2.

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Kurzfassung

The EUROLIFT II project, funded by the European Commission within the 6th framework programme, is dedicated to the investigation of transport aircraft in high-lift configuration. It covers both numerical and experimental studies, mainly targeted towards validation of CFD for maximum lift prediction of such configurations. It is a follow up to the EUROLIFT project of the 5th framework programme. While in the former project a simplified wing-body high-lift configuration was investigated, the new project focuses on a more realistic configuration including engine nacelles, pylons, tracks and brackets. Additionally the next step is undertaken coming from analysis to design. Since it is a main aim of the project to deal with realistic configurations, this design will be done at a Reynolds number comparable to flight conditions of a real transport aircraft. The design activity within the project is targeted towards an improvement of the aerodynamic properties of the DLR-F11 model already used in EUROLIFT. The investigations mainly focus on an increased take-off performance by modifying the trailing edge flap both in shape and position.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/21288/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Applying numerical optimization to realistic high-lift design of transport aircraft – an overview of the aerodynamic design optimisation investigations within the EUROLIFT II project
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wild, JochenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mertins, RalfAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quagliarella, DomenicoCIRA, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, JoelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quest, JürgenETWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Amoignon, OlivierFOI, SwedenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Moens, FredericONERA, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2005
Erschienen in:Proceedings of the Sixth Conference on Evolutionary and Deterministic Mehtods for Design, Optimization and Control with Applications to Indutsrial and Societal Problems
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Schilling, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haase, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Periaux, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baier, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:TU München
ISBN:3-00-017534-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High lift, Design, Optimization
Veranstaltungstitel:EUROGEN 2005
Veranstaltungsort:München, BY (D)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 September 2005
Veranstaltungsende:14 September 2005
Veranstalter :FLM, TU München
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:12 Jan 2006
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:02

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