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Knowledge-Based Turbine Disk Modeling - A Conceptual Design Process Calibrated To The NASA Energy Efficient Engine

Wehrel, Patrick und Schmeink, Jens und Häßy, Jannik (2024) Knowledge-Based Turbine Disk Modeling - A Conceptual Design Process Calibrated To The NASA Energy Efficient Engine. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy. ISSN 2958-4647.

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Offizielle URL: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2024/data/papers/ICAS2024_0272_paper.pdf

Kurzfassung

Turbomachinery disks are highly stressed components that contribute significantly to the overall engine mass. Therefore, disk design is crucial and should be already considered in the early phase of conceptual design. In order to advance this field of engineering, this paper proposes a preliminary design process for turbomachinery disks. The process includes the knowledge-based modeling of disk geometries with subsequent mass prediction. Since the temperature has a substantial impact on the material properties and the occurring mechanical stresses, a novel approach for estimating the disk material temperature is also presented. Finally, a stress and burst analysis is performed to evaluate the structural disk integrity. To ensure that the conceptual design process generates reliable results, it is calibrated based on the high- and low-pressure turbine of the NASA Energy Efficient Engine (E3). This additionally enables the determination of knowledge-based design parameters for turbine disks as well as the assessment of safety factors used in stress and burst analysis.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206474/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Knowledge-Based Turbine Disk Modeling - A Conceptual Design Process Calibrated To The NASA Energy Efficient Engine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wehrel, PatrickPatrick.Wehrel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmeink, JensJens.Schmeink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 September 2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual Design, Disk, Engine, Geometry, Mass, Stress, Turbine
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Wehrel, Patrick
Hinterlegt am:14 Okt 2024 17:19
Letzte Änderung:07 Feb 2025 14:12

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