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Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungarian Airspace as an Example

Finck, Tobias und Klünker, Carmo Sonja und Paz Goncalves Martins, Ana (2023) Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungarian Airspace as an Example. In: AIAA Aviation Forum 2023. AIAA2023, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2023-3259. ISBN 978-1-62410-704-7.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/book/10.2514/MAVIAT23

Kurzfassung

Flight Centric Air Traffic Control (Flight Centric ATC or FCA) describes a new concept of airspace design and the way air traffic controllers work in an enroute environment. The elimination of conventional sector boundaries and the associated restructuring of air traffic controllers' working methods are intended to reduce the capacity bottlenecks of the steadily growing air traffic in Europe. At the same time, the concept enables a more even distribution of the entire traffic volume among all controllers on duty, for example within one area control center (ACC), on the basis of a workload-based allocation. This distribution and the elimination of the boundaries, in turn, provides more capacity both in the airspace itself and in the use of the total controller capacity. This means, that the same number of aircraft can be controlled with less controllers when applying the Flight Centric ATC concept than in a sectorized airspace. In this paper, the latest research results collected within the framework of the Single European Sky ATM Research Programme (SESAR2020 Wave 2 PJ.10-W2-73 FCA) are discussed. The focus lies on the Human-in-the-Loop (HITL) campaign, which was conducted by the German Aerospace Center (DLR) in cooperation with Frequentis and HungaroControl for the Hungarian airspace.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189626/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungarian Airspace as an Example
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Klünker, Carmo SonjaCarmo.Kluenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0763-715XNICHT SPEZIFIZIERT
Paz Goncalves Martins, AnaAna.Martins (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1794-9987NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Juni 2023
Erschienen in:AIAA Aviation Forum 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-3259
ISBN:978-1-62410-704-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Centric ATC, Human-in-the-Loop Simulation, Single European Sky ATM Research, Sectorless, Air Traffic Management
Veranstaltungstitel:AIAA2023
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Klünker, Carmo Sonja
Hinterlegt am:27 Nov 2023 10:55
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:50

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