Kuenz, Alexander und Lieb, Joonas und Rudolph, Michael und Volkert, Andreas und Geister, Dagi und Ammann, Nikolaus Alexander und Zhukov, Dmytro und Feurich, Patrick und Gonschorek, Julia und Gessner, Matthias und Kraft, Thomas und Hackbarth, Helge und Peklar, Gerald und Schalk, Lukas Marcel und Becker, Dennis und Gerbeth, Daniel und Zhu, Chen und Garcia Crespillo, Omar und Caprdja, Kristijan und Walther, Heiko und Pertz, Jan und Lütjens, Klaus (2022) City-ATM – Live Drone Demonstrations of new Concept Elements enabling Operations in Urban Areas. In: 33rd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2022. ICAS 2022, 2022-09-04 - 2022-09-09, Stockholm, Schweden. ISBN 978-171387116-3.
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Offizielle URL: https://icas2022.com/
Kurzfassung
In a future airspace management system for unmanned and manned airspace users - especially when enabling flights in urban areas - a large number of constraints and requirements must be considered in order to ensure a safe and efficient integration of new airspace users. These airspace users can be very diverse and include, in addition to VFR traffic, also other participants such as personal air vehicles, cargo UAS, parachute jumpers, weather balloons or prioritizing air traffic, e.g. rescue helicopters. In addition to aspects relating to different UAS/PAV design, performance and capabilities, further requirements for protecting flight areas (so-called geo-fencing) or board autonomous flights are to be considered in an urban ATM concept. In the City-ATM project, a concept for future air traffic management in urban airspace was developed, which enables safe and efficient integration of new airspace users. The concept includes the definition and validation of operational and technical concepts for airspace management, information provision, traffic flow and monitoring as well as defining a communication, navigation and surveillance infrastructure. Based on these concepts, a simulation and demonstration platform for urban ATM has been developed in City-ATM. From 2018 to 2021, the City-ATM project investigated new concept elements enabling drone flights in urban areas. City-ATM was a DLR funded project and was carried out in close collaboration with 6 external partners Auterion, DFS, FlyNex, KopterKraft, NXP, and ZAL. In total, three live demonstrations have been prepared and conducted, showing different aspects on how drones can be operated in urban areas in a safe and efficient way.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/188609/ |
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) |
Titel: | City-ATM – Live Drone Demonstrations of new Concept Elements enabling Operations in Urban Areas |
Autoren: | |
Datum: | 7 September 2022 |
Erschienen in: | 33rd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2022 |
Referierte Publikation: | Ja |
Open Access: | Nein |
Gold Open Access: | Nein |
In SCOPUS: | Ja |
In ISI Web of Science: | Nein |
ISBN: | 978-171387116-3 |
Status: | veröffentlicht |
Stichwörter: | City-ATM, Live Demostration, Drones, Urban Area |
Veranstaltungstitel: | ICAS 2022 |
Veranstaltungsort: | Stockholm, Schweden |
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz |
Veranstaltungsbeginn: | 4 September 2022 |
Veranstaltungsende: | 9 September 2022 |
Veranstalter : | ICAS |
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
HGF - Programm: | Luftfahrt |
HGF - Programmthema: | Luftverkehr und Auswirkungen |
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt |
DLR - Forschungsgebiet: | L AI - Luftverkehr und Auswirkungen |
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Integrierte Flugführung |
Standort: | Berlin-Adlershof , Braunschweig , Hamburg , Oberpfaffenhofen |
Institute & Einrichtungen: | Institut für Flugführung > Pilotenassistenz Institut für Flugsystemtechnik Institut für Kommunikation und Navigation Lufttransportsysteme Institut für Optische Sensorsysteme Institut für Flugsystemtechnik > Unbemannte Luftfahrzeuge |
Hinterlegt von: | Kuenz, Dr. Alexander |
Hinterlegt am: | 11 Okt 2022 08:33 |
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 20:49 |
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