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What if the Automation Fails? – A Classification of Scenarios in Teleoperated Driving

Kettwich, Carmen und Schrank, Andreas Gottfried und Avsar, Hüseyin und Oehl, Michael (2021) What if the Automation Fails? – A Classification of Scenarios in Teleoperated Driving. In: 13th ACM International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2021, Seiten 92-96. Association for Computing Machinery, New York, NY, United States. AutomotiveUI '21: 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2021-09-09 - 2021-09-14, Leeds, UK. doi: 10.1145/3473682.3480271. ISBN 978-145038641-8.

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1MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1145/3473682.3480271

Kurzfassung

Teleoperated driving as an enabler has the potential to bridge the gap to fully automated driving (SAE Level 5 [13]) by monitoring and controlling remotely highly automated vehicles (AVs, SAE 4) whenever their automation fails to do so. To ensure safe and efficient teleoperation, a user-centered human-machine interface (HMI) considering use cases, scenarios, and sequences relevant in teleoperated driving needs to be designed. For this purpose, this paper presents as a grounding an extensive system to classify scenarios relevant to remote-controlled AVs from a control center perspective. It is based on four major categories pertaining to the vehicles, the teleoperation workstation, interaction partners, and the environment. The system will serve as a scaffolding to categorize a catalogue of more than 150 scenarios derived from several research projects and this system will be adapted in future research to fit an ever-broader range of scenarios in the teleoperation of AVs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/146604/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:What if the Automation Fails? – A Classification of Scenarios in Teleoperated Driving
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kettwich, CarmenCarmen.Kettwich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6814-7058NICHT SPEZIFIZIERT
Schrank, Andreas GottfriedAndreas.Schrank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8352-1052NICHT SPEZIFIZIERT
Avsar, HüseyinHueseyin.Avsar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 September 2021
Erschienen in:13th ACM International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1145/3473682.3480271
Seitenbereich:Seiten 92-96
Verlag:Association for Computing Machinery, New York, NY, United States
ISBN:978-145038641-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Interaction design process and methods; HCI theory; concepts and models; Scenario-based design;
Veranstaltungstitel:AutomotiveUI '21: 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications
Veranstaltungsort:Leeds, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2021
Veranstaltungsende:14 September 2021
Veranstalter :Association for Computing Machinery, New York, NY, United States
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Energie und Verkehr (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BS
Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsflussmodellierung in Mobilitätssystemen, BS
Hinterlegt von: Schrank, Andreas Gottfried
Hinterlegt am:07 Dez 2021 12:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:45

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