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Collaborative High Fidelity and High Performance Computing-Based MDO Strategies for Transport Aircraft Design

Görtz, Stefan und Ilic, Caslav und Abu-Zurayk, Mohammad und Wunderlich, Tobias und Schulze, Matthias und Klimmek, Thomas und Süelözgen, Özge und Kier, Thiemo und Schuster, Andreas und Petsch, Michael und Häßy, Jannik und Becker, Richard-Gregor und Siggel, Martin und Kleinert, Jan und Mischke, Robert und Gottfried, Sebastian (2021) Collaborative High Fidelity and High Performance Computing-Based MDO Strategies for Transport Aircraft Design. In: 32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2021. 32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS2021), 2021-09-06 - 2021-09-10, Shanghai, China. ISBN 978-393218291-4.

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Offizielle URL: http://icas.org/archive/paper_library.php

Kurzfassung

Aviation is undergoing a transformation, fueled by the Corona pandemic, and methods to evaluate new technologies for more economical and environment-friendly flight in a timelier manner and to enable new aircraft to be designed (almost) exclusively using computers are sought after. The DLR project VicToria brings together disciplinary methods and tools of different fidelity for collaborative multidisciplinary design optimization (MDO) of long-range passenger aircraft configurations, necessitating the use of high-performance computing. Three different approaches are being followed to master complex interactions of disciplines and software aspects: an integrated aero-structural wing optimization based on high-fidelity methods, a multi-fidelity gradient-based approach capable of efficiently dealing with many design parameters and many load cases, and a many-discipline highly-parallel approach, which is a novel approach towards computationally demanding and collaboration intensive MDO. The XRF-1, an Airbus provided research aircraft configuration representing a typical long-range wide-body aircraft, is used as a common test case to demonstrate the different MDO strategies. Parametric disciplinary models are used in terms of overall aircraft design synthesis, loads analysis, flutter, structural analysis and optimization, engine design, and aircraft performance. The different MDO strategies are shown to be effective in dealing with complex, real-world MDO problems in a highly collaborative, cross-institutional design environment, involving many disciplinary groups and experts and a mix of commercial and in-house design and analysis software.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144430/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Collaborative High Fidelity and High Performance Computing-Based MDO Strategies for Transport Aircraft Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Görtz, StefanStefan.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ilic, CaslavCaslav.Ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abu-Zurayk, MohammadMohammed.Abu-Zurayk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderlich, Tobiastobias.wunderlich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8829-7600NICHT SPEZIFIZIERT
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723NICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Süelözgen, Özgeoezge.Sueeloezgen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Schuster, AndreasAndreas.Schuster (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9919-9640NICHT SPEZIFIZIERT
Petsch, MichaelMichael.Petsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2743-375XNICHT SPEZIFIZIERT
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Becker, Richard-GregorRichard-Gregor.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siggel, Martinmartin.siggel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-4659NICHT SPEZIFIZIERT
Kleinert, JanJan.Kleinert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2709-214XNICHT SPEZIFIZIERT
Mischke, RobertRobert.Mischke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3419-4897NICHT SPEZIFIZIERT
Gottfried, Sebastiansebastian.gottfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 September 2021
Erschienen in:32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-393218291-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multidisciplinary design optimization, aircraft design, high-fidelity analysis, high-performance computing, design software
Veranstaltungstitel:32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS2021)
Veranstaltungsort:Shanghai, China
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 September 2021
Veranstaltungsende:10 September 2021
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Dresden , Göttingen , Köln-Porz , Oberpfaffenhofen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Institut für Aeroelastik
Institut für Antriebstechnik
Institut für Softwaremethoden zur Produkt-Virtualisierung
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie
Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Institut für Softwaretechnologie
Hinterlegt von: Görtz, Stefan
Hinterlegt am:11 Okt 2021 07:56
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

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