elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Semi-Stochastic Aircraft Mobility Model for Aeronautical Networks

Jiankang, Zhang und Xiang, Luping und Liu, Dong und Cui, Jingjing und Ng, Soon Xin und Maunder, Robert und Gräupl, Thomas und Fiebig, Uwe-Carsten und Hanzo, Lajos (2021) Semi-Stochastic Aircraft Mobility Model for Aeronautical Networks. IEEE Transactions on Vehicular Technology. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/TVT.2021.3104118. ISSN 0018-9545.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Kurzfassung

Terrestrial Internet access is gradually becoming the norm across the globe. However, there is a growing demand for Internet access of passenger airplanes. Hence, it is essential to develop aeronautical networks above the clouds. Therefore the conception of an aircraft mobility model is one of the prerequisite for aeronautical network design and optimization. However, there is a paucity of realistic aircraft mobility models capable of generating large-scale flight data. To fill this knowledge-gap, we develop a semi-stochastic aircraft mobility model based on large-scale real historical Australian flights acquired both on June 29th, 2018 and December 25th, 2018, which represent the busiest day and the quietest day of 2018, respectively. The semi-stochastic aircraft mobility model is capable of generating an arbitrary number of flights, which can emulate the specific features of aircraft mobility. The semi-stochastic aircraft mobility model was then analysed and validated both by the physical layer performance and network layer performance in the case study of Australian aeronautical networks, demonstrating that it is capable of reflecting the statistical characteristics of the real historical flights.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143655/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Semi-Stochastic Aircraft Mobility Model for Aeronautical Networks
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jiankang, Zhangjzhang3 (at) bournemouth.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Xiang, Lupingl.xiang (at) soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liu, Dongd.liu (at) soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cui, Jingjingjingj.cui (at) soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ng, Soon Xinsxn (at) ecs.soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maunder, Robertrm (at) ecs.soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gräupl, ThomasThomas.Graeupl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7864-774XNICHT SPEZIFIZIERT
Fiebig, Uwe-CarstenUwe-Carsten.Fiebig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2736-1140NICHT SPEZIFIZIERT
Hanzo, Lajoslh (at) ecs.soton.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 August 2021
Erschienen in:IEEE Transactions on Vehicular Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1109/TVT.2021.3104118
Verlag:IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
ISSN:0018-9545
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Atmospheric modeling, Data models, Airplanes, Europe, Ad hoc networks, Topology, Analytical models
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Cybersicherheitszentrierte Kommunikation, Navigation und Überwachung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: Gräupl, Dr. Thomas
Hinterlegt am:27 Aug 2021 14:31
Letzte Änderung:05 Dez 2023 07:39

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.