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Feasibility Study of Flight Centric Mode of Operations - A Human Performance Approach

Paz Goncalves Martins, Ana und Finck, Tobias und Mollwitz, Vilmar und Kling, Fanni und Rohács, Dániel (2019) Feasibility Study of Flight Centric Mode of Operations - A Human Performance Approach. In: SESAR Innovation Days. SESAR Joint Undertaking. SESAR Innovation Days 2019, 3-5 Dec 2019, Athens, Greece.

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Kurzfassung

We investigated the operational feasibility of Flight Centric ATC with a Real-Time Simulation in an area covering Budapest Area Control Centre between FL325 and FL660. This exercise specifically looked into single-person operations, where the ATCOs fulfilled the roles of conventional Planning Controllers and Executive Controllers. From a Human Performance perspective the main goals of the validation exercise were to collect controllers' feedback regarding i) the set-up of responsibilities and tasks allocated to them, ii) the impact of the changes in operating procedures on human performance, including controller's trust, workload and situational awareness and finally, iii) assess the display design for presenting the Flight Centric airspace on the controller working position. The results clearly show that the new concept has significant impact on situational awareness. In order to support controllers, reliable and transparent Flight Centric-specific system support is essential, which has to be further refined. Data also indicate that whilst workload remained at acceptable levels, major contributing factors were coordination needs and management of the new tools. The paper outlines the conclusions and recommendation for the next phase of research.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/130483/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Feasibility Study of Flight Centric Mode of Operations - A Human Performance Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Paz Goncalves Martins, AnaAna.Martins (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1794-9987NICHT SPEZIFIZIERT
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Mollwitz, Vilmarvilmar.mollwitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kling, Fannifanni.kling (at) hungarocontrol.huNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rohács, DánielDaniel.Rohacs (at) hungarocontrol.huNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2019
Erschienen in:SESAR Innovation Days
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:SESAR Joint Undertaking
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Centric Airspace; Flight Centric Planning and Executive Controller; Workload; Situation Awareness; HMI
Veranstaltungstitel:SESAR Innovation Days 2019
Veranstaltungsort:Athens, Greece
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:3-5 Dec 2019
Veranstalter :SESAR Joint Undertaking
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Institut für Flugführung
Hinterlegt von: Paz Goncalves Martins, Ana
Hinterlegt am:15 Nov 2019 09:30
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:43

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