elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Quantitative analysis of future scenarios of urban mobility using agent-based simulation - A case study

Neumann, Thorsten und Heinrichs, Matthias und Behrisch, Michael und Erdmann, Jakob und Sauerländer-Biebl, Anke (2019) Quantitative analysis of future scenarios of urban mobility using agent-based simulation - A case study. Transportation Research Procedia, 41, Seiten 295-308. Elsevier. doi: 10.1016/j.trpro.2019.09.050. ISSN 2352-1457.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146519304661

Kurzfassung

Urban mobility is changing and needs to change in order to meet future social requirements in terms of efficient and comfortable transport as well as reduced air pollution and noise. Moreover, climate change leads to an urgent need of reducing the CO2 emissions of transport in general. In this context, electric mobility and car sharing are just two current trends promoting a new way of individual transport that is clean and efficient at the same time. Facilitating public and intermodal transport by suitable measures is another option that is often discussed. The research project "VEU - Verkehrsentwicklung und Umwelt" (Transport and the environment) tried to analyze how traffic and its environmental impact evolve until the year 2040 depending on the general priorities of political and societal decisions in the meantime. For this purpose, three detailed mostly national scenarios describing different possible framework conditions for future transport were developed in a complex process. While one of them (called "Regulated shift 2040") is explicitly focusing on ecological friendliness and sustainability, a second one is more dedicated to an economic-liberal approach (called "Free play 2040"). Finally, the third scenario (called "Reference 2040") can be seen as an attempt of balancing out the contrary interests that are associated with the aforementioned scenarios. The present contribution discusses the more local effects of these scenarios with regard to traffic in urban areas such as the German capital Berlin which was considered for this case study.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121278/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Quantitative analysis of future scenarios of urban mobility using agent-based simulation - A case study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Neumann, ThorstenThorsten.Neumann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9236-0585NICHT SPEZIFIZIERT
Heinrichs, MatthiasMatthias.Heinrichs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0175-2787NICHT SPEZIFIZIERT
Behrisch, MichaelMichael.Behrisch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0032-7930166881450
Erdmann, JakobJakob.Erdmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4195-4535NICHT SPEZIFIZIERT
Sauerländer-Biebl, AnkeAnke.Sauerlaender-Biebl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7870-0750NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2019
Erschienen in:Transportation Research Procedia
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:41
DOI:10.1016/j.trpro.2019.09.050
Seitenbereich:Seiten 295-308
Verlag:Elsevier
ISSN:2352-1457
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Traffic development, Urban traffic, Environment, CO2, Microscopic modelling, Simulation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Datenerfassung und Informationsgewinnung
Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung
Institut für Verkehrssystemtechnik > Bewertung des Verkehrs
Institut für Verkehrssystemtechnik > Systemfunktionsentwicklung
Hinterlegt von: Neumann, Dr.-Ing. Thorsten
Hinterlegt am:02 Dez 2019 13:04
Letzte Änderung:05 Sep 2024 15:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.