elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Implementation of eco-efficient procedures to mitigate the climate impact of non-CO2 effects

Niklaß, Malte und Lührs, Benjamin und Grewe, Volker und Gollnick, Volker (2018) Implementation of eco-efficient procedures to mitigate the climate impact of non-CO2 effects. In: 31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2018. 31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2018-09-09 - 2018-09-10, Belo Horizonte, Brazil. ISBN 978-393218288-4.

[img] PDF
18MB

Kurzfassung

Within this study, the lack of incentivizing airlines to internalize their climate costs is tried to be closed by the introduction of climate-charged airspaces, as non-CO2 emissions have locationand time-dependent effects upon the climate. In order to create an incentive for airlines to minimize flight time and emissions in highly climatesensitive regions, a climate charge is imposed for airlines when operating in these areas. Cost-minimizing airlines are expected to re-route their flights to reduce their climate charges and hence cash operating costs. Accordingly, this leads to the desired outcome of incentivizing climate mitigation and even of driving technological innovation towards cleaner technologies. The evaluation of the climate impact mitigation potential of climate-charged airspaces is performed based on optimal control techniques. Climate sensitivities are expressed by climate change functions characterizing the climate impact caused by an emission at a certain location and time. The cost-benefit potential (climate impact mitigation vs. rise in operating costs) is investigated for a Transatlantic route and benchmarked against climate-optimized trajectories.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121180/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Implementation of eco-efficient procedures to mitigate the climate impact of non-CO2 effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niklaß, MalteMalte.Niklass (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6760-8561NICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminBenjamin.Lührs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 September 2018
Erschienen in:31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-393218288-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Climate Mitigation Strategy; Environmental Policy; Trajectory Optimization; Systems Design; Cost-Benefit Analysis; Air Traffic Management; Aviation;
Veranstaltungstitel:31st Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Belo Horizonte, Brazil
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2018
Veranstaltungsende:10 September 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt), L - Effiziente Flugführung (alt), L - Luftverkehrskonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Systemanalyse Lufttransport
Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Lufttransportsysteme > Lufttransportbetrieb und Infrastrukturen
Hinterlegt von: Niklaß, Malte
Hinterlegt am:29 Aug 2018 09:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:25

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.