elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Preliminary Engine Design for the MULDICON Configuration

Zenkner, Sebastian und Becker, Richard-Gregor (2018) Preliminary Engine Design for the MULDICON Configuration. AIAA Aviation Forum, 25.-29.06.2018, Atlanta, Georgia, USA. doi: 10.2514/6.2018-3163.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The present paper describes the preliminary engine design efforts for the Muldicon UCAV configuration. As a first step, a thermodynamic model of a two shaft mixed flow turbofan engine was created. In order to improve the fundamental cycle design parameters such as bypass ratio, fan pressure ratio, overall pressure ratio an automated multi objective optimization process was applied. Therein, the first objective was to minimize the amount of fuel needed for the given design mission of the Muldicon configuration. As a second figure of merit a minimal fan diameter was used. On basis of the thermodynamic parameters of each optimization member preliminary flow path sketches of the turbo components have been carried out to estimate the engine geometry. The optimization was subject to several constraints, such as maximum material temperatures, maximum mechanical speeds or aerodynamic loading of the turbo components. The optimization process and the final design are presented and discussed in detail.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/121002/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Preliminary Engine Design for the MULDICON Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zenkner, SebastianSebastian.Zenkner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Becker, Richard-GregorRichard.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Juni 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2018-3163
Status:veröffentlicht
Stichwörter:engine performance, aero engine cycle, performance optimization, UCAV, Fan diameter
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum
Veranstaltungsort:Atlanta, Georgia, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-29.06.2018
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Zenkner, Sebastian
Hinterlegt am:17 Jul 2018 15:10
Letzte Änderung:29 Jan 2019 11:41

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.