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Impact of Cloud Encounter Mitigation Procedures on Operational and Economic Effectiveness of HLFC Aircraft

Wicke, Kai und Linke, Florian und Lau, Alexander und Risse, Kristof und Pohya, Ali Ahmad und Lührs, Benjamin und Swaid, Majed (2017) Impact of Cloud Encounter Mitigation Procedures on Operational and Economic Effectiveness of HLFC Aircraft. AIAA Science and Technology Forum and Exposition (SciTech 2017), 09. Jan - 13. Jan 2017, Grapevine, Texas. doi: 10.2514/6.2017-1626.

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Kurzfassung

The objective of this paper is to investigate the effect of cloud encounter mitigation procedures on operational and economic effectiveness of aircraft with hybrid laminar flow control (HLFC) based on real-world flight routes and weather data. The objective is to evaluate whether cloud mitigation procedures are an appropriate measure to maximize the expected benefit of HLFC-technology under realistic meteorological boundary conditions. A global analysis of cloud encounter on typical airline routes has been conducted based on atmospheric data provided by the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts. Different routing procedures have been benchmarked against each other and the most appropriate procedure for daily flight operation will be discussed. For optimizing the daily route planning of HLFC aircraft with respect to cost (direct routing with cloud Encounter and performance losses vs. re-routed flightpath) models for lateral trajectory optimization and calculation have been applied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/109793/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of Cloud Encounter Mitigation Procedures on Operational and Economic Effectiveness of HLFC Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wicke, Kaikai.wicke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, Florianflorian.linke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lau, Alexanderalexander.lau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Risse, Kristofkristof.risse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pohya, Ali Ahmadahmad.pohya (at) tuhh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, Benjaminbenjamin.lührs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Swaid, Majedmajed.swaid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Januar 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2017-1626
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybrid laminar flow control, cloud encounter, operational effectiveness, trajectory optimization, fuel Efficiency, flight planning
Veranstaltungstitel:AIAA Science and Technology Forum and Exposition (SciTech 2017)
Veranstaltungsort:Grapevine, Texas
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:09. Jan - 13. Jan 2017
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Systemanalyse Lufttransport
Lufttransportsysteme > Luftverkehrsinfrastrukturen und Prozesse
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wicke, Kai
Hinterlegt am:23 Jan 2017 14:12
Letzte Änderung:23 Jan 2017 14:12

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