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An Innovative Route from Wind Tunnel Experiments to Flight Dynamics Analysis for a Highly Swept Flying Wing

Schwithal, Jana und Rohlf, Detlef und Looye, Gertjan und Liersch, Carsten M. (2015) An Innovative Route from Wind Tunnel Experiments to Flight Dynamics Analysis for a Highly Swept Flying Wing. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2015, 2015-09-22 - 2015-09-24, Rostock, Deutschland.

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Kurzfassung

A flying wing configuration with highly swept leading edges and low aspect ratio such as the generic UCAV configuration DLR-F19 is very attractive for military applications due to its very favorable stealth capabilities. As the assurance of good flying qualities, however, is a critical aspect for such a configuration, it should be considered early in the design process. This paper presents an innovative way to derive a flight dynamics model from wind tunnel experiments by applying a system identification approach, normally employed for flight test. This allows the modelling of nonlinear aerodynamic effects and provides a model which can be directly integrated into flight dynamics simulations. New wind tunnel maneuvers are applied which significantly reduce the time of the wind tunnel experiments and improve the quality of the aerodynamic dataset generation. The aerodynamic model is then integrated into a 6-DoF simulation environment in order to perform a flight dynamics analysis of the UCAV configuration. The purpose of this analysis is to compare the flying qualities as derived from wind tunnel data with the results determined on the basis of data from VSAERO, a low-fidelity aerodynamic tool used in preliminary aircraft design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99615/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:An Innovative Route from Wind Tunnel Experiments to Flight Dynamics Analysis for a Highly Swept Flying Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwithal, Janajana.schwithal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3554-0560NICHT SPEZIFIZIERT
Rohlf, DetlefDetlef.Rohlf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, Gertjangertjan.looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Liersch, Carsten M.carsten.liersch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6417-6732NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flying qualities, system identification, UCAV, flight dynamics model
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2015
Veranstaltungsort:Rostock, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 September 2015
Veranstaltungsende:24 September 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schwithal, Jana
Hinterlegt am:23 Nov 2015 12:50
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:05

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