elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Improved airport operations planning by using tailored forecasts of severe weather

Günther, Yves und Pick, Andreas und Kern, Stefan und Lorenz, Sandro und Gerz, Thomas und Keis, Felix und Köhler, Martin (2015) Improved airport operations planning by using tailored forecasts of severe weather. Conferences in Air Transport & Operations, 20.-22.07.2015, Delft.

[img] PDF
776kB

Offizielle URL: http://www.lr.tudelft.nl/fileadmin/Faculteit/LR/Organisatie/Afdelingen_en_Leerstoelen/Afdeling_C_O/Aerospace_Management_and_Operations/ATOS/Papers/2015/CATO2015_2_2_3.pdf

Kurzfassung

At airports Stakeholders, like ANSP, airport authority, ground service provider and airlines are driven by different goals. Therefore they very often just focus on their own processes and do not coordinate with other Stakeholders. That results in missing information, installation of buffer times and a lack of alignment. The new concept of a Performance Based Airport Management (PBAM) introduces Key Performance Indicators (KPI) to manage the processes and requires the involvement of all Stakeholders. As one enabler for PBAM pre-tactical planning of airport processes is identified. Particularly disruptive for the daily airport business are weather events like thunderstorms or snow fall and freezing rain. Today impacts on the operations are awaited but mostly not considered in pre-tactical planning (timeframe up to day of ops) of operational processes. Often, the present meteorological services do not meet the needs of operators at an airport or the delivered products are not specific enough. The disruptive impact of adverse weather on an airport could however be mitigated by using dedicated and tailored observations and forecasts of weather and integrating them into the information sharing and decision making processes. Through a reliable and robust weather forecast air traffic can be operationally influenced much earlier and necessary decisions can be initiated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/97985/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Improved airport operations planning by using tailored forecasts of severe weather
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Günther, YvesDLR, IFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pick, AndreasDLR, IFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kern, StefanDLR, IFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lorenz, SandroDLR, IFLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keis, FelixDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, MartinDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Juli 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airport, Airport Stakeholders, Weather forecast, Pre-tactical planing, Fast-time Simulation
Veranstaltungstitel:Conferences in Air Transport & Operations
Veranstaltungsort:Delft
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:20.-22.07.2015
Veranstalter :TU Delft
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportkonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Luftverkehrssysteme
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Kern, Stefan
Hinterlegt am:07 Sep 2015 13:59
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.