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Airfoil design for compressible inviscid flow based on shape calculus

Schmidt, Stephan und Ilic, Caslav und Schulz, Volker und Gauger, Nicolas (2011) Airfoil design for compressible inviscid flow based on shape calculus. Optimization and Engineering, 12 (3), Seiten 349-369. Springer. doi: 10.1007/s11081-011-9145-3. ISSN 1389-4420.

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Offizielle URL: http://www.springerlink.com/content/n3450n36v0777246/

Kurzfassung

Aerodynamic design based on the Hadamard representation of shape gradients is considered. Using this approach, the gradient of an objective function with respect to a deformation of the shape can be computed as a boundary integral without any additional mesh sensitivities or volume quantities. The resulting very fast gradient evaluation procedure greatly supports a one-shot optimization strategy and coupled with an appropriate shape Hessian approximation, a very efficient shape optimization procedure is created that does not deteriorate with an increase in the number of design parameters. As such, all surface mesh nodes are used as shape design pa rameters for optimizing a variety of lifting and non-lifting airfoil shapes using the compressible Euler equations to model the fluid.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/95330/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Airfoil design for compressible inviscid flow based on shape calculus
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmidt, StephanUniversity of TrierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ilic, CaslavGerman Aerospace Center (DLR)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulz, VolkerUniversity of TrierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gauger, NicolasRWTH Aachen UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2011
Erschienen in:Optimization and Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:12
DOI:10.1007/s11081-011-9145-3
Seitenbereich:Seiten 349-369
Verlag:Springer
Name der Reihe:Mathematics and Statistics
ISSN:1389-4420
Status:veröffentlicht
Stichwörter:shape derivative, preconditioning, pne-shot, drag reduction, Euler flow
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ilic, Caslav
Hinterlegt am:19 Feb 2015 15:11
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:52

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