elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

New urban living and mobility

Jarass, Julia und Heinrichs, Dirk (2014) New urban living and mobility. Elsevier B.V.. European Transport Conference, 2014-09-30 - 2014-10-02, Frankfurt. doi: 10.1016/j.trpro.2014.07.015. ISSN 2352-1457.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.journals.elsevier.com/transportation-research-procedia

Kurzfassung

Some cities across Europe currently experience new growth. Especially the inner-city areas are regaining their attractiveness as a residential area together with an influx of new residents and a diversification of the population structure (Herfert/Osterhage 2012; Haase/Kabisch 2010; Buzar et al., 2007). This process of urban population growth and change is oftentimes accompanied by an extension of the housing stock and the construction of new residential neighbourhoods within the existing built structure. Among these offers are new concepts for urban living that target specific demands of the residents and that potentially prevent urban sprawl and further suburbanization. The questions addressed in this article are which households relocate to these areas, what their motives are and how new urban development influences daily mobility. While it is established that compact mixed-use spatial structure rather supports low shares of motorized transport and short trip length, it is far from clear whether this is the case for new centrally located but rather low density areas. The results of a case study in Berlin suggest that this new type of urban living mostly attracts highly educated families with relatively high incomes. Residents mainly moved from other inner-city areas within Berlin to this newly developed location. The importance of some typically ‘suburban’ motives - a bigger apartment and a garden - for the decision to relocate indicates that new residents may have otherwise chosen to move out from the city centre. Daily mobility of residents is characterized by a rather high use of active modes such as walking and biking compared to the inner city population in general. Car use is about comparable despite a very high rate of car ownership. Overall, the study suggests that new inner city development, although with low density provides opportunities for sustainable mobility. At the same time, the potential of the area is far from being fully exploited.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94496/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:New urban living and mobility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jarass, JuliaJulia.Jarass (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrichs, Dirkdirk.heinrichs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.1016/j.trpro.2014.07.015
Seitenbereich:Seiten 142-153
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Coppola, PierluigiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier B.V.
Name der Reihe:Transportation Research Procedia
ISSN:2352-1457
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Reurbanisation; new inner-city areas; residential preferences; daily mobility
Veranstaltungstitel:European Transport Conference
Veranstaltungsort:Frankfurt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2014
Veranstaltungsende:2 Oktober 2014
Veranstalter :Association for European Transport
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung
Institut für Verkehrsforschung > Personenverkehr
Hinterlegt von: Heinrichs, Dirk
Hinterlegt am:14 Jan 2015 11:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:00

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.