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Modular Multi-Rate and Multi-Method Real-Time Simulation

Thiele, Bernhard und Otter, Martin und Mattsson, Sven Erik (2014) Modular Multi-Rate and Multi-Method Real-Time Simulation. In: Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014, Seiten 381-393. LiU Electronic Press. 10th International Modelica Conference, 10-12. Mrz 2014, Lund, Schweden. doi: 10.3384/ecp14096381. ISSN 1650-3740.

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Offizielle URL: http://www.ep.liu.se/ecp/096/040//ecp14096040.pdf

Kurzfassung

The demand to ever increse realism and scope of models routinely exceeds the currently available computing power and thus requires thoughts on improving simulation efficiency. This is especially true for real-time simulations, where ficed timing constraints do not allow to just "wait a bit longer". This paper presents a new approch in Modelica that allows a modeler to separate a model into different partitions for which individual solvers can be assigned. In effect, this allows to use multi-rate and multi-method time integration schemes that can contribute to improve the efficiency ofa (real-time) simulation. The first part of the paper discusses basic consideration relating to modular (real-)time integration. Afterwards, the implemention of a convenient Modelica libarary for the partitioning of physical models is briefly described. Finally, the presented libarary is used to partition a detailed six degree of freedom robot model for modular simulation. the simulation performacne of the partitioned model is compared to the simulation performance achieved by using "conventional" global solvers.[...]

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93667/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modular Multi-Rate and Multi-Method Real-Time Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Thiele, BernhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otter, MartinMartin.Otter (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mattsson, Sven ErikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3384/ecp14096381
Seitenbereich:Seiten 381-393
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tummescheit, HubertusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arzen, Karl-ErikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:LiU Electronic Press
Name der Reihe:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN:1650-3740
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multi-rate, multi-method time integration, simulation, clocked discretized continous-time partitions.
Veranstaltungstitel:10th International Modelica Conference
Veranstaltungsort:Lund, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:10-12. Mrz 2014
Veranstalter :University of Linköping
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Intelligente Mobilität (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:15 Dez 2014 15:40
Letzte Änderung:15 Dez 2014 15:40

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