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Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil

Kröhnert, Anna (2014) Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil. 19. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 4.-5. November 2014, München.

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Offizielle URL: http://www.stab2014.tum.de/

Kurzfassung

A numerical 2D investigation of a vertical tailplane airfoil using active flow control with tangential blowing over the rudder shoulder is conducted. The aim of the flow control application is to increase the maximum lift or side force which can be created by the vertical tailplane at critical conditions like the one engine-inoperative failure case. On the highly deflected rudder a large separation can be found without blowing. With constant tangential blowing it was shown that fully attached flow can be achieved. To increase the efficiency, pulsed blowing is applied here, leading to a similar increase in the lift coefficient at a reduced actuation mass flow required. Parameters like the blowing momentum coefficient and the dimensionless frequency are varied and the results are compared to those of the flow calculations with constant blowing. It is observed that pulsed blowing with a small momentum coefficient leads to a strong increase in the lift coefficient compared to constant blowing. The resulting lift increment depends on the dimensionless frequency selected.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93228/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigation of Unsteady Tangential Blowing at the Rudder of a Vertical Tailplane Airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kröhnert, Annaanna.kroehnert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2014
Seitenbereich:Seiten 32-33
Name der Reihe:STAB-Mitteilung
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vertical Tailplane, Active Flow Control, AFC, tangential blowing, CFD, RANS, TAU
Veranstaltungstitel:19. DGLR-Fach-Symposium der STAB
Veranstaltungsort:München
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:4.-5. November 2014
Veranstalter :Die Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Kröhnert, Anna
Hinterlegt am:08 Dez 2014 08:39
Letzte Änderung:08 Dez 2014 08:39

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