Griesche, Stefan und Käthner, David und Krähling, Martin (2014) CONFORM – A visualization tool and method to classify driving styles in context of highly automated driving. In: 30. VDI/VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit, 2223, Seiten 101-109. VDI Verlag Gmbh. 30. VDI/VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit, 2014-10-14 - 2014-10-15, Wolfsburg. ISBN 978-3-18-092223-2. ISSN 0083-5560.
PDF
4MB | |
PDF
409kB |
Kurzfassung
The paper introduces the method and tool CONFORM (Conflict regocnition by image processing methods). CONFORM will be integrated as a driver model into the ibeo test vehicle during the project phase of EU–project HoliDes. The aim of CONFORM is to support the system designer to properly parameterize the default behavior of a highly automated vehicle to guarantee a high system acceptance. Thereby CONFORM addresses intra and inter individual differences in the driving behavior. CONFORM measures the difference between the default system behavior and the natural driving behavior of a human driver situation-dependent to determine the necessity of an adaptation. Based on a driving simulator study the paper describes how CONFORM is able to visualize and to cluster certain driving patterns/styles in a vehicle following/vehicle approaching scenario. We use the study results to derive recommendations for the design of the system behavior of highly automated vehicles.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/93007/ | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Poster) | ||||||||||||||||
Titel: | CONFORM – A visualization tool and method to classify driving styles in context of highly automated driving | ||||||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||||||
Datum: | 2014 | ||||||||||||||||
Erschienen in: | 30. VDI/VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit | ||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||||||
Open Access: | Ja | ||||||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||
Band: | 2223 | ||||||||||||||||
Seitenbereich: | Seiten 101-109 | ||||||||||||||||
Herausgeber: |
| ||||||||||||||||
Verlag: | VDI Verlag Gmbh | ||||||||||||||||
Name der Reihe: | VDI-Berichte | ||||||||||||||||
ISSN: | 0083-5560 | ||||||||||||||||
ISBN: | 978-3-18-092223-2 | ||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||
Stichwörter: | Fahrstilklassifikation, Konflikte, Fahrerverhalten, Lernverfahren | ||||||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 30. VDI/VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit | ||||||||||||||||
Veranstaltungsort: | Wolfsburg | ||||||||||||||||
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz | ||||||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 14 Oktober 2014 | ||||||||||||||||
Veranstaltungsende: | 15 Oktober 2014 | ||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Bodengebundener Verkehr (alt) | ||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Fahrzeugintelligenz (alt) | ||||||||||||||||
Standort: | Braunschweig | ||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive | ||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Griesche, Stefan | ||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 08 Dez 2014 10:15 | ||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:58 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags