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Modelling and parameter identification of a semi-active vehicle damper

Fleps-Dezasse, Michael und Tobolar, Jakub und Pitzer, Johannes (2014) Modelling and parameter identification of a semi-active vehicle damper. In: Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014, Seiten 283-292. Linköping University Electronic Press. 10th International Modelica Conference, 2014-03-10 - 2014-03-12, Lund, Schweden. doi: 10.3384/ecp14096283. ISBN 978-91-7519-380-9. ISSN 1650-3686.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
750kB

Offizielle URL: http://www.ep.liu.se/ecp/096/029/ecp14096029.pdf

Kurzfassung

In this paper two semi-physical models of the semi-active dampers of the DLR robotic electric vehicle ROboMObil (ROMO) are described and their implementation in Modelica is presented. Besides the damper characteristics and hysteresis, the models additionally consider the gas force and cover the differences of the damper characteristics for compression and rebound. A procedure to identify the damper model parameters was implemented using the DLR Optimization library. The measurement data used for parameter identification was recorded during experiments on a damper test bench. The simulation results of the damper models are compared to the experiment data of the semi-active damper and the suitability of the damper models with respect to accuracy and real-time simulation is discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90978/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modelling and parameter identification of a semi-active vehicle damper
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fleps-Dezasse, MichaelMichael.Fleps-Dezasse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tobolar, JakubJakub.Tobolar (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0002-4888-4664NICHT SPEZIFIZIERT
Pitzer, JohannesJohannes.Pitzer (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 März 2014
Erschienen in:Proceedings of the 10th International Modelica Conference - Lund, Sweden - Mar 10-12, 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3384/ecp14096283
Seitenbereich:Seiten 283-292
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tummescheit, HubertusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arzén, Karl-ErikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Linköping University Electronic Press
ISSN:1650-3686
ISBN:978-91-7519-380-9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:semi-active damper, model identification, Bouc-Wen model, vehicle dynamics
Veranstaltungstitel:10th International Modelica Conference
Veranstaltungsort:Lund, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 März 2014
Veranstaltungsende:12 März 2014
Veranstalter :Modelica Association und Modelon
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Fleps-Dezasse, Michael
Hinterlegt am:15 Dez 2014 14:17
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:56

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