elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Combined Wheel-Slip Control and Torque Blending using MPC

Satzger, Clemens und de Castro, Ricardo (2014) Combined Wheel-Slip Control and Torque Blending using MPC. In: International conferece on connected vehicles and expo. International Conference on Connected Vehicles and Expo, 2014-11-03 - 2014-11-07, Wien, Österreich. doi: 10.1109/ICCVE.2014.7297621.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
575kB

Kurzfassung

This article is concerned with the design of braking control systems for electric vehicles endowed with redundant braking actuators, i.e., with friction brakes and wheel-individual electric motors. Facing the challenge to optimally split the braking torque between these two actuators, a unified model predictive control (MPC) algorithm is presented here. The proposed algorithm unifies the wheel slip controller and the torque blending functions into a single framework. The capability of handling energy performance metrics, actuator constraints and dynamics, represents the main advantages of this approach. Simulation studies demonstrate that, in comparison with state-of-art solutions, the proposed control strategy is able to improve the wheel slip and torque tracking by more than 20%, with minor penalization in the energy recuperation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90915/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Combined Wheel-Slip Control and Torque Blending using MPC
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Satzger, ClemensClemens.Satzger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Castro, RicardoRicardo.DeCastro (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 November 2014
Erschienen in:International conferece on connected vehicles and expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ICCVE.2014.7297621
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wheel slip control; model predictive control; brake blending; recuperation, hybrid braking, electric vehicles
Veranstaltungstitel:International Conference on Connected Vehicles and Expo
Veranstaltungsort:Wien, Österreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 November 2014
Veranstaltungsende:7 November 2014
Veranstalter :IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Satzger, Clemens
Hinterlegt am:03 Dez 2014 15:33
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.