elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Efficient Global Optimization of a Natural Laminar Airfoil Based on Surrogate Modeling

Li, Chunna und Görtz, Stefan und Brezillon, Joel (2014) Efficient Global Optimization of a Natural Laminar Airfoil Based on Surrogate Modeling. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer. Seiten 53-63. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Surrogate-based optimization and efficient global optimization in particular, is considered for aerodynamic design and analysis to deal with some of the drawbacks of classical direct optimization methods. Design of Experiment methods, optimization algorithms, various surrogate modeling methodologies, adaptive sample refinement strategies, multiple criteria for terminating the refinement procedure and several other techniques, are developed and integrated into a practical optimization framework. To search the design space globally and efficiently, several adaptive sample refinement strategies are studied and compared. Two test cases, minimizing the drag of a NLF0416 airfoil with ten design variables and optimizing the performance of a laminar profile with 26 design variables at two design points, are performed. The results indicate that the developed optimization methodology in combination with the adaptive sample refinement strategies features a good balance between global exploration and local exploitation. Additionally, the effect of different design points on the objective function can be automatically considered in the refinement procedure.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/88104/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Efficient Global Optimization of a Natural Laminar Airfoil Based on Surrogate Modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Li, ChunnaChunna.li (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, StefanStefan.Goertz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, JoelJoel.Brezillon (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
Seitenbereich:Seiten 53-63
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:efficient global optimization, optimization framework, surrogate modeling, adaptive sample refinement
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Görtz, Stefan
Hinterlegt am:25 Mär 2014 09:02
Letzte Änderung:27 Feb 2015 11:28

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.