elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Analysis of rebound effects resulting from improved vehicle efficiency applied to the Berlin city network

Höltl, Arne und Heinrichs, Matthias und Macharis, Cathy (2014) Analysis of rebound effects resulting from improved vehicle efficiency applied to the Berlin city network. In: Sustainable Urban Transport Transport and Sustainability, 7. Emerald Publishing. Seiten 229-249. ISBN 978-1-78441-616-4. ISSN 2044-9941.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: http://www.emeraldinsight.com/books.htm?issn=2044-9941

Kurzfassung

Purpose This study analyses the effect of fuel efficiency technologies on the travel demand in the city of Berlin. Improved vehicle technologies can help to reduce the emissions in urban areas, where they have their highest – direct and indirect - impacts. In order to obtain high political endorsement, the environmental impact of road transportation on a city level is highly relevant. The EU-funded research project called eCoMove – Cooperative Systems for Cooperative Mobility for Energy Efficiency aims in developing a range of fuel efficiency assistance systems to tackle negative impacts resulting from road traffic. Method Recent testing of so called advanced driver assistance systems showed their ability to reduce fuel consumption and lower traffic emissions when providing driving recommendations to raise fuel efficiency. Three areas of impact were analysed: increase in car usage, effect on emission savings due to an increased travel demand and a comparison of travel demand changes from increasing transport costs and vehicle efficiency improvements. In order to tackle these points, a traffic demand model for the Berlin city network was further adapted. Findings Substantial vehicle fuel efficiency improvements lead to an increased travel demand for cars. Rebound effects do appear if travel demand changes from increasing transport prices and from improved vehicle efficiency are compared. Practical implications The existence and quantification of rebound effects serves as useful information for decision making processes when new technologies are being implemented. Originality/value of paper The proposed framework for analysing rebound effects helped to assess the impacts of energy efficiency technologies on a city level.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87849/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Analysis of rebound effects resulting from improved vehicle efficiency applied to the Berlin city network
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Höltl, Arnearne.hoeltl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrichs, Matthiasmatthias.heinrichs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Macharis, CathyCathy.Macharis (at) vub.ac.beNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Sustainable Urban Transport
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:7
Seitenbereich:Seiten 229-249
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Attard, MariaUniversity of MaltaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shiftan, YoramIsrael Institute of technologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Emerald Publishing
Name der Reihe:Transport and Sustainability
ISSN:2044-9941
ISBN:978-1-78441-616-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fahrzeugeffizienz, Rebound-Effekte, CO2-Emmisionen, Verkehrsnachfrage, Mikroskopische Simulation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt II (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Personenverkehr
Institut für Verkehrsforschung > Mobilität und urbane Entwicklung
Hinterlegt von: Heinrichs, Matthias
Hinterlegt am:26 Nov 2015 16:02
Letzte Änderung:26 Nov 2015 16:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.