elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Economic-environmental trade-offs in long-term airline fleet planning

Rosskopf, Michael und Lehner, Stephan und Gollnick, Volker (2014) Economic-environmental trade-offs in long-term airline fleet planning. Journal of Air Transport Management (34), Seiten 109-115. Elsevier. doi: 10.1016/j.jairtraman.2013.08.004. ISSN 0969-6997.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
358kB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0969699713001142

Kurzfassung

We examine the balancing of economic and environmental goals in long-term airline fleet planning. A multi-objective linear programming model optimizes fleet composition, fleet development, and fleet employment for a 10-year planning horizon. Model inputs include flight plan data, operational, technical, and cost parameters, existing fleet aircraft, and the availability of new, more efficient aircraft. The model determines trade-offs between an economically and an environmentally optimal fleet plan depending on user-defined weightings. Varying these weightings provides alternative Pareto-optimal fleet plans. An example for a major European airline shows that it would have to deviate by approximately 3% from its economic optimum to achieve a 6% improvement in the environmental goal. The study provides insights for policy makers when setting environmental targets for airlines and developing mechanisms to encourage environmental commitment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87603/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Economic-environmental trade-offs in long-term airline fleet planning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rosskopf, Michaelmichael.rosskopf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lehner, Stephanstephan.lehner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2014
Erschienen in:Journal of Air Transport Management
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.jairtraman.2013.08.004
Seitenbereich:Seiten 109-115
Verlag:Elsevier
ISSN:0969-6997
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airline fleet planning; Environmentally conscious fleets; Aircraft replacement; Balancing goals; Multi-objective optimization
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt), L - Lufttransportkonzepte und Betrieb (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme
Lufttransportsysteme > Lufttransportbetrieb
Lufttransportsysteme > Systemanalyse Lufttransport
Hinterlegt von: Lehner, Stephan
Hinterlegt am:20 Jan 2014 14:31
Letzte Änderung:21 Nov 2023 11:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.