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Framework for the Evaluation of Wheel Torque Blending Algorithms

Satzger, Clemens und Brembeck, Jonathan und Otter, Martin (2013) Framework for the Evaluation of Wheel Torque Blending Algorithms. In: 7th IFAC Symposium on Advances in Automotive Control, AAC 2013, 7, Seiten 347-352. 7th IFAC Symposium on Advances in Automotive Control, 2013-09-04 - 2013-09-07, Tokyo, Japan. doi: 10.3182/20130904-4-JP-2042.00037. ISSN 1367-5788.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: http://www.ifac-papersonline.net/Detailed/60687.html

Kurzfassung

Electric vehicle power train concepts with wheel-hub or close-to-wheel propulsion open up a whole new area of vehicle control possibilities. The DLR robotic concept vehicle ROMO allows the evaluation of these possibilities using integrated chassis control. With its electric drive train it is possible to recuperate kinetic energy during braking process. Using only the electric motors for braking, an increased mass of electric drives & energy storage would be necessary in order to comply to legal passenger vehicle braking regulations. Therefore, the combination of friction based brake and electric motor brake can be advantageous. In this paper, object oriented models (Modelica) of a permanent magnet synchronous machine driven electro-hydraulic disc brake and an in-wheel direct driven traction motor are presented. Furthermore, two torque blending algorithms of an electro-hydraulic disc brake and an in-wheel permanent magnet synchronous machine are evaluated. One algorithm is based on a dynamic control allocation using real-time capable quadratic programming, the other is a feed forward control based on heuristic considerations. Finally, four comparison methods are presented and applied to evaluate the performance of the used torque blending.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85582/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Framework for the Evaluation of Wheel Torque Blending Algorithms
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Satzger, ClemensClemens.Satzger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brembeck, JonathanJonathan.Brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Otter, MartinMartin.Otter (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0001-6348-9569NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2013
Erschienen in:7th IFAC Symposium on Advances in Automotive Control, AAC 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:7
DOI:10.3182/20130904-4-JP-2042.00037
Seitenbereich:Seiten 347-352
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kawabe, Taketoshikawabe (at) ees.kyushu-u.ac.jpNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISSN:1367-5788
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Plant Modelling and System Identification; Intelligent Vehicles and Robotics Technology in Vehicles; Active Chassis Systems: Brake, Steering, Suspension Systems
Veranstaltungstitel:7th IFAC Symposium on Advances in Automotive Control
Veranstaltungsort:Tokyo, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 September 2013
Veranstaltungsende:7 September 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Fahrzeugintelligenz und Fahrwerk (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Satzger, Clemens
Hinterlegt am:11 Dez 2013 11:36
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:51

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