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Cost Impacts of the EU Emissions Trading Scheme on Aviation in the Time Period 2012 - 2020

Schaefer, Martin und Grimme, Wolfgang und Maertens, Sven (2013) Cost Impacts of the EU Emissions Trading Scheme on Aviation in the Time Period 2012 - 2020. Annual Transportation Research Forum 2013, 21.-23. März 2013, Annapolis, USA. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Since January 2012, international aviation has been included in the emissions trading scheme of the European Union (EU ETS), in accordance with EU Directive 2009/29 EC. From this year up to (at least) 2020, all flights starting from or landing at European airports are subject to the EU ETS, apart from a few exemptions. In 2012, the CO2 emission target for aviation is 97 per cent of the historical emissions of the years 2004-2006. From 2013 onwards, this reduction target will be lowered by another 2 per cent. In September 2010, the ICAO Assembly agreed to an exemption clause for market-based measures which could be applied to the EU ETS. Whether this should be the case is a controversial issue on the international political level. Model-based empirical estimations presented in this study indicate significant impacts of the EU ETS on airline costs, airfares and competition within the airline sector: in the year 2020, more than 50 per cent of the required allowances will have to be purchased by the airlines. Assuming an allowance price of 20 € per tonne of CO2, the resulting costs for the aviation sector will amount to about 20,502 million € in 2012-2020. In addition, competitive distortions can be expected if the ICAO exemption clause is introduced to the EU ETS.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84284/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Cost Impacts of the EU Emissions Trading Scheme on Aviation in the Time Period 2012 - 2020
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schaefer, MartinDLR-ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grimme, WolfgangDLR-FWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maertens, SvenDLR-FWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 März 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:EU Emissionshandel für den Luftverkehr, Luftverkehrsemissionen, Wettbewerb unter Fluggesellschaften, Umweltökonomie, Klimaschutzpolitik
Veranstaltungstitel:Annual Transportation Research Forum 2013
Veranstaltungsort:Annapolis, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:21.-23. März 2013
Veranstalter :Transportation Research Forum (TRF)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Flughafenwesen und Luftverkehr > Luftverkehrsforschung
Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Scheelhaase, Janina
Hinterlegt am:02 Okt 2013 10:03
Letzte Änderung:14 Okt 2013 14:20

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