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Influence of Wing Elasticity on the Experimental and Numerical Determination of Dynamic Derivatives

Hübner, Andreas-René und Kilian, Thomas und Spiering, Frank (2013) Influence of Wing Elasticity on the Experimental and Numerical Determination of Dynamic Derivatives. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 121. Spinger Verlag. Seiten 515-523. doi: 10.1007/978-3-642-35680-3_61. ISBN 978-3-642-35679-7. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

The presented investigations deal with the analysis of dynamic derivatives of a modern transport aircraft configuration (DLR-F12). The conducted wind tunnel tests focused mainly on the measurements of unsteady forces, moments and pressure distributions. The measurements of the steady and unsteady wing deformations using two different wings were of significant importance. Those wings are designed to be ideal stiff on the one hand but also to allow more flexibility on the other hand, in order to investigate the effect of wing elasticity on the static and dynamic aerodynamic properties of this configuration. For the validation of the numerical tools calculations are performed based on the solution of the unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes (URANS) equations using a finite volume parallel solution algorithm with an unstructured discretization concept (DLR TAU-Code). The wing deformation is accounted for using the finite element code ANSYS.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83557/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Influence of Wing Elasticity on the Experimental and Numerical Determination of Dynamic Derivatives
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hübner, Andreas-RenéAndreas.Huebner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-1928-5459171001801
Kilian, ThomasThomas.Kilian (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1395-608XNICHT SPEZIFIZIERT
Spiering, Frankfrank.spiering (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:121
DOI:10.1007/978-3-642-35680-3_61
Seitenbereich:Seiten 515-523
Verlag:Spinger Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-35679-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:damping derivative, dynamic derivative, wing elasticity, DLR TAU-Code, fluid-structure coupling
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Hübner, Andreas-Rene
Hinterlegt am:09 Aug 2013 11:11
Letzte Änderung:05 Nov 2024 08:51

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