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INNOVATIVE FUTURE AIR TRANSPORT SYSTEM: SIMULATION OF A FULLY AUTOMATED AIR TRANSPORT SYSTEM

Többen, Helmut und Claude, Le Tallec und Antoine, Julia und Christiane, Edinger und Jan, Speidel (2010) INNOVATIVE FUTURE AIR TRANSPORT SYSTEM: SIMULATION OF A FULLY AUTOMATED AIR TRANSPORT SYSTEM. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part G-Journal of Aerospace Engineering. SAGE Publications. ISSN 0954-4100.

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Kurzfassung

Abstract: Within the project Innovative Future Air Transport System (IFATS) funded by the European Com-mision within the 6th Framework a new concept for the air traffic organization has been developed. The most significant difference to today's organization is the lack of pilots and controllers. The IFATS concept forsees that each aircraft receives a 4D contract before departure which is calculated and negotiated on a worldwide scale so that it is conflict free. If during flight unforeseen deviations from the contract occure (delayed take-off, unforeseen weather change, reduced engine performance or emergencies) a new contract is negotiated online taking into account the new boundary conditions. DLR provided to this project a tool that simulates a large number of aircraft (approx. 1000) flying such a 4D contract. With this tool one day traffic over Frankfurt airport with all the aircraft arriving and de-parting in Frankfurt was simulated. Normal situations were demonstrated together with disturbances such as delayed aircraft, thunderstorm, degraded performance aircraft and aircraft facing an emer-gency. At the DLR Air Traffic Management and Operations Simulator (ATMOS) simulations were con-ducted with "real" ATC and pseudo-pilots in comparison to this fully automatic IFATS mode.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82727/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:INNOVATIVE FUTURE AIR TRANSPORT SYSTEM: SIMULATION OF A FULLY AUTOMATED AIR TRANSPORT SYSTEM
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Többen, HelmutNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Claude, Le TallecNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Antoine, JuliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Christiane, EdingerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jan, SpeidelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part G-Journal of Aerospace Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Verlag:SAGE Publications
ISSN:0954-4100
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fully automated unmanned ATS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Toebben, Dr.-Ing. Helmut
Hinterlegt am:07 Jun 2013 16:35
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:21

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