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Experimental investigation of dynamic stall performance for the EDI-M109 and EDI-M112 airfoils

Gardner, Anthony Donald und Richter, Kai und Mai, Holger und Altmikus, A.R.M. und Klein, A und Rohart, Claas-Hinrik (2013) Experimental investigation of dynamic stall performance for the EDI-M109 and EDI-M112 airfoils. Journal of the American Helicopter Society, Vol. 58 (1), Seiten 1-13. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.58.012005.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.4050/JAHS.58.012005

Kurzfassung

An experimental investigation of the dynamic performance of two new rotor blade airfoils was undertaken in a transonic wind tunnel. The EDI-M109 and EDI-M112 airfoils were tested at 0.3<M<0.5 for pitching motions with amplitude 0.5° to 8° and frequencies 3.3Hz<f<45Hz. The results show that both new airfoils have acceptable dynamic stall performance, and the effect of frequency, amplitude, and higher order pitching motion on these results is described. The pitching moment peak size was found to have an approximately linear correlation to the normalised mean angular velocity, and thus test cases with the same maximum angle of attack and oscillation frequency had similar dynamic stall qualities. The correlation between low aerodynamic damping for high frequency, low amplitude pitching motion and poor dynamic stall performance is shown to be low. The dynamic stall response of the EDI-M112 airfoil is shown to be better for M=0.3 and M=0.4, and the response of the EDI-M109 airfoil is better at M=0.5. The dynamic performance of the airfoils is compared to the OA209.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/80893/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation of dynamic stall performance for the EDI-M109 and EDI-M112 airfoils
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Altmikus, A.R.M.ECGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, AIAG, Uni. StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rohart, Claas-HinrikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2013
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 58
DOI:10.4050/JAHS.58.012005
Seitenbereich:Seiten 1-13
Verlag:American Helicopter Society
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, helicopter, experiment, DNW-TWG, EDI-M109, EDI-M112, airfoil
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Gardner, Dr.habil. Anthony
Hinterlegt am:30 Jan 2013 16:24
Letzte Änderung:07 Nov 2023 08:13

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