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Active Control of Leading Edge Flow Separation for a Swept High-Lift Airfoil

Hühne, Claus-Philipp und Scholz, Peter und Radespiel, Rolf und Wild, Jochen und Ciobaca, Vlad (2012) Active Control of Leading Edge Flow Separation for a Swept High-Lift Airfoil. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2012, 10.-12. Sept. 2012, Berlin.

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Kurzfassung

This paper presents an active flow control swept wing experiment. The wind tunnel measurements were conducted with a two-element airfoil in high-lift configuration at Reynolds numbers of 1.9M and 2.5M and a corresponding Mach number of 0.14 and 0.18. Previous 2D wind tunnel experiments revealed a significant benefit of the AFC system. Based on this results an investigation with a swept wing (Λ=30°) was carried out to determinate the influence of a 3D boundary layer to the AFC system. The investigation was performed in the low speed wind tunnel DNW-NWB1 at Braunschweig, Germany. The AFC system was located close to the attachment line on the pressure side and consists of co-rotation vortex generator jets to suppress the leading edge stall at the airfoil. The jets can be run either in “static” mode or as dynamically pulsed jets. The AFC system used solenoid fast switch vales with can run with reasonable high frequencies up to F+=12. The measurements allow to determinate the effects of frequency and momentum coefficient on the swept wing. The results show that the AFC system can increase the maximum lift. It seems to be that the actuation frequency and momentum coefficient have a significant influence to the performance of the system. For all cases dynamic blowing is noticeably more effective than constant blowing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/80232/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Active Control of Leading Edge Flow Separation for a Swept High-Lift Airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hühne, Claus-PhilippTU-BS, ISMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, PeterTU-BS, ISMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU-BS, ISMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, JochenDLR AS-TFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciobaca, VladDLR AS-TFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Flow Control, Fluidic Vortex Generator
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2012
Veranstaltungsort:Berlin
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:10.-12. Sept. 2012
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:08 Jan 2013 09:09
Letzte Änderung:08 Jan 2013 09:09

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