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Energy optimal control of an over actuated Robotic Electric Vehicle using enhanced control allocation approaches

Brembeck, Jonathan und Ritzer, Peter (2012) Energy optimal control of an over actuated Robotic Electric Vehicle using enhanced control allocation approaches. In: Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2012 IEEE, Seiten 322-327. IEEE. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 3.-7. Juni 2012, Alcala de Henares. doi: 10.1109/IVS.2012.6232147. ISBN 978-1-4673-2119-8. ISSN 1931-0587.

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668kB

Kurzfassung

In this paper an energy optimal control strategy for a highly maneuverable Robotic Electric Vehicle (ROboMObil) is presented. The ROMO is a development of the Robotics and Mechatronics Center (which is part of the German Aerospace Center) to cope with several research topics, like energy efficient, autonomous or remote controlled driving for future (electro-) mobility applications. Since saving electric energy is a primal goal when operating a battery electric vehicle (like the ROMO), we have developed a new approach for energy optimal control of an over-actuated electric car. The focus of the control strategy lies in the model based minimization of the actuator losses and power consumption for driving along a precalculated trajectory to optimize the overall efficiency. The approach is based on a real-time capable nonlinear control allocation (CA) algorithm, using quadratic programming, implemented in the object oriented modeling language Modelica. Two optimization objectives are analyzed and the performance is presented by simulation results. Finally an CA extension to nonlinear dynamic inversion is discussed, which is able to compensate the different time constants of the actuators.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/79721/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Energy optimal control of an over actuated Robotic Electric Vehicle using enhanced control allocation approaches
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brembeck, Jonathanjonathan.brembeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7671-5251NICHT SPEZIFIZIERT
Ritzer, Peterpeter.ritzer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2012
Erschienen in:Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2012 IEEE
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/IVS.2012.6232147
Seitenbereich:Seiten 322-327
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
IEEE, IVSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:IEEE
Name der Reihe:Intelligent Vehicles Symposium (IV)
ISSN:1931-0587
ISBN:978-1-4673-2119-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ROboMObil;actuator loss;battery electric vehicle;control allocation approach;electric energy saving;energy optimal control strategy;model based minimization;nonlinear control allocation algorithm;nonlinear dynamic inversion;object oriented modeling language Modelica;over actuated robotic electric vehicle;over-actuated electric car;power consumption;quadratic programming;robotics-mechatronics center;actuators;automobiles;battery powered vehicles;control engineering computing;energy conservation;mobile robots;nonlinear control systems;nonlinear dynamical systems;object-oriented languages;optimal control;power consumption;power control;quadratic programming;simulation languages;
Veranstaltungstitel:Intelligent Vehicles Symposium (IV)
Veranstaltungsort:Alcala de Henares
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:3.-7. Juni 2012
Veranstalter :IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Vorhaben Intelligente Mobilität (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Brembeck, Dr. Jonathan
Hinterlegt am:13 Dez 2012 16:43
Letzte Änderung:21 Jul 2023 09:12

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