elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Integration of a helmet-mounted display for helicopter operations in degraded visual environment: a human factors perspective

Knabl, Patrizia und Doehler, Hans-Ullrich und Schmerwitz, Sven und Biella, Marcus (2012) Integration of a helmet-mounted display for helicopter operations in degraded visual environment: a human factors perspective. Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting, 10.-12. Okt. 2012, Toulouse, Frankreich.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Helicopter operations in degraded visual environment (DVE), especially brownout/whiteout landings often result in severe incidents and accidents in the civil and military field. In fact, landing in desert environment is the most dangerous aspect of flying in combat helicopters according to the USAF. The integration of a helmet-mounted display (HMD) can help the pilot to maintain situation awareness, avoid spatial disorientation and reduce workload. Nevertheless, if not integrated properly, drawbacks (e.g. clutter, field-of-view, display latency, symbology legibility etc.) may lead to perceptual problems, attentional tunneling and wearing discomfort. In a simulator study, DLR compared three different brownout symbology sets and three display formats (HMD monocular, HMD binocular, head-down) during a DVE approach and a whiteout landing. Flight performance, situation awareness and pilot workload and were assessed. Furthermore, a detailed debriefing covered visual, perceptual and somatic aspects of helmet-mounted display use and an evaluation of the symbology sets. The paper will first discuss general human factors aspects associated with helmet-mounted displays in helicopter operations, provide an overview on symbology design considerations and finally present selected results of the conducted study.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76069/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Integration of a helmet-mounted display for helicopter operations in degraded visual environment: a human factors perspective
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knabl, Patriziapatrizia.knabl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Doehler, Hans-Ullrichulli.doehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5218-3887NICHT SPEZIFIZIERT
Schmerwitz, Svensven.schmerwitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9194-8838NICHT SPEZIFIZIERT
Biella, Marcusmarcus.biella (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4836-4180NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human factors, helmet-mounted displays, helicopter operations, degraded visual environment, brownout,
Veranstaltungstitel:Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:10.-12. Okt. 2012
Veranstalter :Human Factors and Ergonomics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der intelligente Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Knabl, Dr. Patrizia
Hinterlegt am:09 Jul 2012 13:40
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:15

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.