elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Role of Workload for Work Organisation in a Remote Tower Control Center

Möhlenbrink, Christoph und Papenfuß, Anne und Jakobi, Joern (2012) The Role of Workload for Work Organisation in a Remote Tower Control Center. Air Traffic Control Quarterly, 20 (1), Seiten 5-26. Air Traffic Control Association Institute, Inc.. ISSN 1064-3818.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper focuses on the role of workload for work organization in a future remote control tower center. Currently, a tower is equipped with a controller team that maintains the declared surface movement rate under all weather conditions within the aerodrome visibility operational level (AVOL), while maintaining the required level of safety. Novel concepts consider remote control of multiple regional airports from a control center. In a simulator study at the German Aerospace Center (DLR), Institute of Flight Guidance, a remote center working environment was realized for controlling two regional airports. In a three-factor experimental design we investigated different work organizations and their effects on workload. In addition, expert observers identified safety critical ATC situations. The results are discussed with respect to what can be learned for work organization and future ATC concepts. This paper aims at better derstanding the basic conditions an air traffic controller needs to meet his obligations. Such knowledge is indispensable when developing novel concepts for remote control of regional airports.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/75228/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:First version of the paper was presented at the ATM-Seminar 2011 and selected for publication in the ATC-Quarterly Journal
Titel:The Role of Workload for Work Organisation in a Remote Tower Control Center
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Möhlenbrink, ChristophChristoph.Moehlenbrink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Papenfuß, AnneAnne.Papenfuss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0686-7006NICHT SPEZIFIZIERT
Jakobi, JoernJoern.Jakobi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2352-2971NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Air Traffic Control Quarterly
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:20
Seitenbereich:Seiten 5-26
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Edwards, Thomas, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wanke, CraigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meckiff, ColinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Air Traffic Control Association Institute, Inc.
ISSN:1064-3818
Status:veröffentlicht
Stichwörter:remote tower control, work organisation, workload, safety
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Möhlenbrink, Christoph
Hinterlegt am:15 Mär 2012 16:59
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.