elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Air traffic controller assistance systems for attention direction: Comparing visual, auditory, and tactile feedback

Friedrich, Maik und Weber, Bernhard und Schätzle, Simon und Oberheid, Hendrik und Preusche, Carsten und Deml, Barbara (2011) Air traffic controller assistance systems for attention direction: Comparing visual, auditory, and tactile feedback. HFES European Chapter Conference 2011, 19.-21. Okt. 2011, Leeds, UK.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Modern aircrafts have the capability to perform fuel-efficient and noise-reduced continuous descent approaches (CDA). A major obstacle to use these capabilities for approaching an airport is the synchronization of CDA-traffic and conventional non CDA-traffic. By developing assistance systems to direct the attention towards relevant events, air traffic controllers are supported when merging both aircraft streams. This leads to a complexity reduction of the information gathering process. Visual, auditory and tactile assistance systems were implemented in a microworld simulation. 55 participants had to merge CDA and non CDA-traffic, shortly before landing. The participants controlled the non CDA-traffic via radio, while monitoring the CDA traffic at the same time. Whenever a CDA airplane passed a critical waypoint, a visual, auditory, or tactile feedback was given to the participant to maintain a sufficient level of situation awareness. Visual feedback was presented via aircraft label blinking; auditory feedback was given via radio and tactile feedback was given via a vibrotactile feedback device attached to the wrist. The results indeed indicate that additional feedback about the CDA traffic has a positive effect on the visual attention and the situation awareness.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/73435/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Air traffic controller assistance systems for attention direction: Comparing visual, auditory, and tactile feedback
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Friedrich, MaikMaik.Friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3742-2322NICHT SPEZIFIZIERT
Weber, BernhardBernhard.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7857-0201NICHT SPEZIFIZIERT
Schätzle, SimonSimon.Schaetzle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oberheid, HendrikHendrik.Oberheid (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Preusche, CarstenCarsten.Preusche (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deml, Barbarabarbara.deml (at) ovgu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2011
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Continuous Descend Approach, ATC, Vibrotactile Feedback, VibroTac, Situation Awareness
Veranstaltungstitel:HFES European Chapter Conference 2011
Veranstaltungsort:Leeds, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:19.-21. Okt. 2011
Veranstalter :Human Factors and Ergonomics Society
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Weber, Dr. Bernhard
Hinterlegt am:06 Jan 2012 15:37
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.