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Reducing DMU fuel consumption by means of hybrid energy storage

Dittus, Holger und Hülsebusch, Dirk und Ungethüm, Jörg (2011) Reducing DMU fuel consumption by means of hybrid energy storage. European Transport Research Review. Springer. doi: 10.1007/s12544-011-0053-6. ISSN 1867-0717.

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Kurzfassung

Purpose: This paper discusses a hybrid energy storage concept and its control strategy for hydro-mechanical DMUs. The hybrid energy storage consists of double layer capacitors and batteries. The new concept aims on reducing fuel consumption and avoiding unhealthy emissions during idling in station area. Methods: Development of a hybrid propulsion concept and control strategy requires adequate methods for modeling system behavior. The simulation environment Dymola is used to develop and evaluate the control strategy and for dimensioning the system components. Results: Simulations indicated fuel savings of up to 13% depending on track characteristics. Measurements of a scaled storage system in a HiL-environment showed good accordance of the simulated and measured behavior of battery and double layer capacitor. Conclusions: The newly developed storage system and its control strategy enable reduction of fuel consumption and unhealthy emissions in station areas.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70562/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Reducing DMU fuel consumption by means of hybrid energy storage
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dittus, Holgerholger.dittus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hülsebusch, DirkInst. für FahrzeugkonzepteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ungethüm, JörgInst. für FahrzeugkonzepteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2011
Erschienen in:European Transport Research Review
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1007/s12544-011-0053-6
Verlag:Springer
ISSN:1867-0717
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Diesel multiple unit Control strategy Hybrid energy storage Hardware in the loop Fuel consumption Dieseltriebzug Kraftstoffverbrauch Energiespeicher Hybrider Energiespeicher
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Modellierung und Simulation
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeug-Energiekonzepte
Hinterlegt von: Dittus, Holger
Hinterlegt am:04 Aug 2011 15:06
Letzte Änderung:19 Jan 2016 05:03

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