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Potential to reduce the climate impact of aviation by flight level changes

Schumann, Ulrich und Graf, Kaspar und Mannstein, Herrmann (2011) Potential to reduce the climate impact of aviation by flight level changes. In: AIAA paper (AIAA 2), Seiten 1-22. 3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference, 27.-30. Jun. 2011, Honolulu, Hawaii, USA.

[img] PDF (paper AIAA 2011-3376) - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=2

Kurzfassung

This paper discusses various strategies to reduce the global warming from aircraft by contrail formation and carbon dioxide emissions. In particular, we discuss the impact of changes of the flight level, typically 2000 ft (610 m) up or down. Previous studies suggested reducing contrail formation by flying lower generally or by flying higher or lower at the actual level with minimum relative humidity. This paper introduces a more efficient strategy which selects optimized routes based on the climate impact of contrails and fuel consumption along these routes. By preferred flights in atmospheric regions where contrails cool, an aircraft routing can be designed with minimum or even negative climate impact. For the fleet as a whole the climate impact is measured in terms of its radiative forcing RF. For individual flights, the climate impact is measured by the amount of energy induced into the Earth-atmosphere system per unit flight distance, which we call the energy forcing EF. Both RF and EF for contrails and CO2 can be combined into a global mean surface temperature increase for a given time horizon. This paper describes the basic principles and quantifies the potential impacts using the recently developed Contrail Cirrus Simulation Prediction tool (CoCiP).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70309/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Potential to reduce the climate impact of aviation by flight level changes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Graf, KasparNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mannstein, HerrmannNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:AIAA paper
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-22
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrail climate route aviation optimization
Veranstaltungstitel:3rd AIAA Atmospheric Space Environments Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:27.-30. Jun. 2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Fernerkundung der Atmosphäre
Hinterlegt von: Schumann, Prof.Dr.habil. Ulrich
Hinterlegt am:08 Jul 2011 09:55
Letzte Änderung:12 Dez 2013 21:19

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